Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:34:00Z
dc.date.available2013-03-12T09:34:00Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-09-24en_US
dc.identifier.citationMelbye, Kolbjørn Johannes. Motivasjoner i musikk. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/15736
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg hvilke elementer som trekker visse mennesker mot en tilværelse som musiker. Oppgavens problemstilling lyder: Hvilke drivkrefter ligger til grunn for å velge å bli musiker? Underveis reises spørsmål omkring kunstens funksjon, kunstnerroller og maktforhold innad i musikkfeltet. Oppgaven bygger på kvalitative metoder, og analysene baserer seg på personlige intervjuer med aktive musikere i Oslo-området. Intervjuene er foretatt ved to av hovedstadens musikkskoler, henholdsvis Norges Musikkhøgskole (NMH) og Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS). I tillegg analyseres personlige intervjuer med aktive musikere uten musikkskolebakgrunn, samt et intervju med en tidligere elev ved Paul McCartney-skolen LIPA. Oppgaven peker, på tross av mytene omkring musikere som avvikere, mot et vidt spekter av motivasjoner og tilpasningsforhold blant aktive musikere. Det later til at musikkmiljøet rommer et mangfold av levesett og typer, både besatt av tilpasningsorienterte realister og av grenseoverskridende anarkister. Musikk er i hverdagen til visse musikere ikke kun ansett som kunst, men som et levebrød med åpenbar tilknytning til realiteten. Visse musikere passer imidlertid inn under det som omtales som den klassiske, karismatiske kunstnerrollen. De ønsker og klarer ikke å være en del av de tilrettelagte samfunnsstrukturer. Andre benytter de samme strukturene aktivt i sine prosjekter. Blant grunnleggende drivkrefter pekes det på elementer som kreativitet og teknikk. Hos flere musikere oppleves forholdet mellom kreative og tekniske prosesser som motstridende. Oppgaven reflekterer over disse forholdene, i tillegg til å kaste lys over estetiske og sosiale motivasjoner. Mikro- og makroperspektiv benyttes for å kartlegge drivkreftene blant musikere. I mikroperspektivet brukes en fenomenologisk tilnærming, mens makroforholdene i musikkfeltet, samt musikkfeltets forhold til andre felt, belyses gjennom Bourdieus teorier om smak, makt og feltenes logikk. Et av oppgavens funn peker mot at drivkrefter hos musikere avhenger av musikertype, fokus og sjangervalg.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMotivasjoner i musikk : en sosiologisk studie av drivkrefter hos musikereen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-11-22en_US
dc.creator.authorMelbye, Kolbjørn Johannesen_US
dc.subject.nsiVDP::220en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Melbye, Kolbjørn Johannes&rft.title=Motivasjoner i musikk&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-17109en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo65768en_US
dc.contributor.supervisorOddrun Kristine Sæteren_US
dc.identifier.bibsys071708251en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/15736/4/Motivasjoner.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata