Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:35:03Z
dc.date.available2013-03-12T09:35:03Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-03-28en_US
dc.identifier.citationVodahl, Jorunn Verstad. Venninner for livet : eller til vi vokser fra hverandre? . Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/15666
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er venninnerelasjonen. Det er knyttet to motstridende forestillinger til venninnerelasjonen. På den ene siden eksisterer det en generell forestilling om at vennskap er varig og godt. På den andre siden lever myten om baksnakkende og misunnelige jenter. I dette krysspresset etablerer, opprettholder og avslutter venninner vennskap. Feltet vennskapsforskning er relativt lite, og preges av en sammensmelting av ulike teoretiske retninger. Jeg har ikke ett bestemt teoretisk ståsted i denne oppgaven, men kobler sammen eksisterende teorier om vennskap. Forskning om vennskap fokuserer hovedsakelig på etablering av vennskap og de gode sidene av vennskap. Men vennskap handler om mer enn det å bli venninner. Derfor anvender jeg også teorier som legger vekt på at konflikter er en realitet i alle mellommenneskelige relasjoner. Jeg bruker tre ulike metoder i denne oppgaven, minnearbeid, spørreskjema og fokusgrupper. Oppgaven er inspirert av mine egne erfaringer med vennskap, og jeg gjennomfører minnearbeid på min egen vennskapshistorie for å bli mer bevisst på hvordan det kan påvirke oppgaven. Resultatene fra denne prosessen vil bli kort skissert, men dette er ikke en oppgave om mine erfaringer eller tanker. Bakgrunnsinformasjon om deltakerne ble samlet inn gjennom et spørreskjema. Datamaterialet som denne oppgaven bygger på, er hentet fra samtale i tre fokusgrupper. Totalt har 12 jenter i alderen 22-31 år deltatt i de tre fokusgruppene. Dataanalysen fordeler seg på to kapitler. Det første analysekapitlet er viet deltakernes forestillinger og erfaringer med vennskap. De opplever at det er vanskelig å gi en dekkende beskrivelse av venninnebegrepet. Deltakerne forholder seg konkret til vennskap som noe de enten har eller ikke har. Det er et paradoks at deltakerne ikke har et uttalt forhold til en relasjon de selv karakteriserer som svært viktig. Selv om deltakerne ikke snakker om vennskap deler de en felles forståelse av hva vennskap bør og skal være. Denne forståelsen virker inn på hvordan de forholder seg til venninner. Et sentralt element i denne forståelsen er vennskap som en balansert relasjon. I det andre analysekapitlet danner problemer bakteppet for å forstå hvordan deltakerne opprettholder og avslutter vennskap. Det koster både å opprettholde og avslutte vennskap. Det gjør det mulig å forstå deltakernes handlinger som en kostnadsvurdering. I vennskap er investeringene personlig, det betyr at kostnadsvurderingen er knyttet til hvordan de selv er best tjent med å handle. Deltakerne kan forholde seg aktivt eller passivt til utfordringer i et vennskap. Avhengig av hvilken handling de velger, kan den få konstruktive eller destruktive konsekvenser for vennskapet. De konstruktive strategiene fører til at vennskapet opprettholdes, mens de destruktive fører til at vennskapet avsluttes. I mitt materiale er det mulig å skille mellom fire ulike strategier for å opprettholde og avslutte vennskap. Å være lojal mot vennskapet og å løse problemene sammen med venninnen er to konstruktive handlinger, hvor den første er passiv og den andre er aktiv. Mens det å vokse fra hverandre og å avslutte vennskap er destruktive handlinger. Det å vokse fra hverandre kan beskrives som en passiv handling, mens et avsluttet vennskap er et resultat av en aktiv handling. I tillegg er det en kombinasjon av de fire ulike handlingsvalgene som deltakerne knytter opp mot vennskap med ferievenninner. Jeg avslutter denne oppgaven med å se belyse sammenhengen mellom deltakernes forståelse av vennskap og hvordan de opprettholder og avslutter vennskap. Det er mulig å knytte deltakernes forståelse av vennskap til en venninnenorm. Den skaper et begrenset handlingsrom, og knytter blant annet vennskap til det intuitive og ikke uttalte. Venninnenormen fører også til at deltakernes personlige kostnader ved å bruke aktive handlingsvalg er høyere enn ved passive handlingsvalg i forhold til å opprettholde og avslutte vennskap. Det er de passive handlingene som dominerer i materialet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleVenninner for livet : eller til vi vokser fra hverandre? : en kvalitativ studie av venninnerelasjonenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-05-10en_US
dc.creator.authorVodahl, Jorunn Verstaden_US
dc.subject.nsiVDP::220en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Vodahl, Jorunn Verstad&rft.title=Venninner for livet : eller til vi vokser fra hverandre? &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-14881en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo55528en_US
dc.contributor.supervisorBerit Brandth og Gøril Grovenen_US
dc.identifier.bibsys070679487en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/15666/1/Venninner.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata