Abstract
Problemstilling:
Hensikten med oppgaven har vært å undersøke om det finnes en enhetlig arbeidskultur blant de ansatte i Furuskogen barnehage, eller om individuelle mestringsstrategier dominerer arbeidsdagen. Som et utgangspunkt for dette, har jeg analysert barnehagens organisasjonsstruktur, for å undersøke om de ansatte utgjør et fellesskap gjennom barnehagens formelle organisering.
Metode:
Ved hjelp av kvalitativ metode i form av deltakende observasjon og dybdeintervjuer med samtlige ansatte, har jeg skaffet til veie et empirisk materiale.
Konklusjon:
Furuskogen barnehage har en svak formell organisasjonsstruktur, og dette hindrer utvikling av en enhetlig arbeidskultur.
Barnehageorganisasjonen har en uformell organisering. Dette fremmer individuell mestring og uformell gruppedannelse i arbeidet, i og med at det er få formelle forhold som binder de ansatte til et fellesskap. Den dominerende arbeidskulturen i barnehagen innehas av en uformell gruppering ansatte, og er således verken formell eller enhetlig. Jeg refererer til denne uformelle grupperingen som et arbeiderkollektiv innenfor barnehageorganisasjonen, fordi de danner en buffer mot krav fra barna, foreldre, myndigheter og bydelsadministrasjon. Dette gjør de blant annet ved å innta en praktisk arbeidsorientering som er hensiktsmessig over tid. Ansatte som ikke inngår i arbeiderkollektivet, er henvist til annen uformell gruppedannelse eller individuelle mestringsstrategier.