Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:35:37Z
dc.date.available2013-03-12T09:35:37Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-02-16en_US
dc.identifier.citationHangaas, Alexander Johan. "Nå er jeg en medborger...". Masteroppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/15470
dc.description.abstractDette er en kvalitativ studie av ti menn som har fire ting til felles; De har vært rusmisbrukere, de har vært beboere på Evangeliesenteret, de har blitt kristne, og de er rusfrie i dag. Årsaken til at denne gruppen undersøkes, er at Evangeliesenteret har en dobbelt målsetning. De ønsker ikke bare at deres beboere skal bli fri fra et liv i rus, de ønsker også at de skal bli kristne. Denne oppgaven søker å finne hvordan de konstruerer sine identiteter som rusfire i lys av tre analytiske perspektiver. Det første perspektivet ser bort fra tiltrekningskraften som ligger i selve rusen, og vektlegger betydningen av miljøet. I rusmiljøet kan man være en ressursperson, en man stoler på, og en som har tilgang til kapital. I sammfunnet ellers er man en ”klient” som blir sett nedd på. Det undersøkes i hvilken grad informantene hadde tilgang på økonomisk og kulturell, kapital, i hendholdsvis ruslivet og etterpå. I hvilken grad kan Evangeliesenteret sies å ha gitt dem tilgang til nye kapitalformer? Det andre perspektivet ser på selve rusens tiltrekningskraft. Mange hevder at det var jakt på spenning som førte dem inn i ruslivet. Informantene blir her spurt om det er noe i deres kristne tro som fungerer som et substitutt for rusen. I den grad de har andre fritidssysler blir de spurt om noen av disse fungerer tilsvarende. Det tredje perspektivet tar utgangspunkt i individet som bestående av flere ”selv”. Hvilke selv som er aktive har sammenheng med hvilken gruppe som er viktig i den enkeltes liv. Jeg forsøker å se på både ”slumrende” identiteter, selv som var en del av dem før ruslivet, og dukket opp igjen da de kom ut, og nye selv, som kanskje ble dannet i møte med Evangeliesenteret. Relasjonen til familien er også noe som undersøkes. Til slutt samles trådene, i lys av to aspekter. Først, i hvilken grad livshistorien til Evangeliesenterets grunnleggere, Lise og Ludvig Karlsen, kan sies å være en ”mal” for hvordan denne oppgavens informanter strukturerer sin livsfortelling. Så søker jeg å plassere deres livsprosjekt i forhold til vårt samfunns moderne kultur. Kan deres liv sies å være en tilbaketrekning fra moderniteten, eller er de en del av mangfoldet som preger senmoderniteten?nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Nå er jeg en medborger..." : om identitetskonstruksjon blant tidligere rusmisbrukere med bakgrunn fra Stiftelsen Pinsevennenes Evangeliesenteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2005-04-04en_US
dc.creator.authorHangaas, Alexander Johanen_US
dc.subject.nsiVDP::220en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hangaas, Alexander Johan&rft.title="Nå er jeg en medborger..."&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-10390en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo24619en_US
dc.contributor.supervisorWilly Pedersen, Olav Helge Angellen_US
dc.identifier.bibsys050656201en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/15470/1/identitet.pdf
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/15470/2/identitet.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata