Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:35:00Z
dc.date.available2013-03-12T09:35:00Z
dc.date.issued2004en_US
dc.date.submitted2004-11-12en_US
dc.identifier.citationTorget, Lars Martin. Å lede andre. Hovedoppgave, University of Oslo, 2004en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/15456
dc.description.abstractSammendrag av hovedoppgave Lars Martin Torget Tittel: Å lede andre – en studie av jobben som bas i byggebransjen Denne oppgaven handler om basen i byggebransjen, med fokus på hva som kjennetegner jobben og hvilke utfordringer som knytter seg til den. Hensikten er å kartlegge hva det vil si å være bas, med utgangspunkt i basenes egne erfaringer og oppfatninger. Oppgaven er empirisk orientert, og baserer seg i hovedsak på et datamateriale fremskaffet gjennom kvalitative forskningsintervjuer med baser fra ulike faggrupper og bedrifter. For å gi et så nyansert og fullstendig bilde av jobben som bas som mulig, favner oppgaven bredt, og tar for seg mange ulike aspekter ved det å være bas. Noen viktige aspekter som blir behandlet er blant annet den formelle stillingen, arbeidsoppgaver, motivasjon, kvali-fikasjoner, opplæringsbehov, tilhørighet og forholdet til andre aktører på byggeplassen. Utgangspunktet for jobben er at basen skal lede et arbeidslag, og sørge for at de produserer det de skal til rett tid og med rett kvalitet. I tillegg til å lede produksjonen og stå ansvarlig for resultatet, skal basen også ta vare på medlemmene i laget og være deres representant overfor bedriften og andre. En stor del av jobben består med andre ord av å lede andre. Basen utgjør det laveste ledelsesnivået i organisasjonen, og han er dermed det som kan kalles en arbeids- eller mellomleder. De mange og varierte arbeidsoppgavene gjør jobben krevende, og fører dessuten til at basen blir en viktig person på byggeplassen. Siden han spiller en avgjørende rolle i produksjonen, er en god bas viktig for å få et vellykket byggeprosjekt. En annen grunn til at basen er en viktig person på byggeplassen, er hans plassering i organisasjonen. Som bindeledd mellom ledelsen og laget befinner basen seg mer eller mindre midt i organisasjonen, noe som innebærer at han har kontakt med mange ulike aktører. Basen er derfor sentral i forhold til kommunikasjon, informasjon og koordinasjon på byggeplassen. Den sentrale posisjonen befestes og forsterkes av den spesielle måten bransjen er organisert på, ettersom utstrakt bruk av nettverks- og prosjektorganisering fører til at det er stadig nye aktører involvert i arbeidet. Organiseringen i bransjen preges av fragmentering, ustabilitet og fleksibilitet, noe som gjør jobben utfordrende, men samtidig styrker basens posisjon, siden han er en nødvendig del av kommunikasjonen og koordineringen mellom de ulike aktørene. Hyppige endringer innebærer en særlig utfordring for basen, som stadig må forholde seg til nye aktører, situasjoner og relasjoner. En stor utfordring for basen er de mange forventningene som rettes mot ham, for både ledelsen og laget har store forventninger til basen. Problemet er imidlertid at disse gruppene ofte har motstridende forventninger, slik at basen havner i en situasjon der han presses fra flere kanter, uten mulighet til å tilfredsstille alle. Utfordringene forbundet med jobben er med andre ord mange, og knytter seg både til det å lede produksjonen, og til de menneskelige rela-sjonene som er forbundet med det å lede andre og befinne seg midt i organisasjonen. Basene er opptatt av de menneskelige sidene ved jobben, og det er bred enighet om at opplærings-tilbudet er for dårlig, særlig med hensyn til å lære mer om ledelse og personalbehandling. Et av de viktigste resultatene jeg har kommet frem til i oppgaven, er at basene, til tross for de mange utfordringene som møter dem, ser ut til å takle jobben ganske greit. Selv om de noen ganger møter store utfordringer og vanskeligheter, mener basene at jobben det meste av tiden er ganske grei, og de fleste ser den som en utfordring. Det er i basenes øyne mer som taler for jobben enn mot, men det er likevel enkelte sider ved jobben som gjør den vanskelig, og dette gjør at flere av dem jeg har intervjuet ikke lenger ønsker å jobbe som baser. Man kan med andre ord si at jobben ikke er så ille som ”ryktene skal ha det til”, men at det likevel er mange problemer og utfordringer ved jobben som gjør at den kan være vanskelig. Det metodiske utgangspunktet i oppgaven er Ragins Constructing Social Research (1994), som danner basisen for hvordan arbeidet er lagt opp. Dette betyr at det legges vekt på nærhet til empirien og et tett samspill mellom teori og empiri. Datamaterialet ses i lys av bransjens organisering, tidligere forskning på lignende stillinger og sosiologisk teori. Den sosiologiske teorien som inngår i de analytiske rammene, er rolleteori slik den presenteres av Aubert og Dahrendorf og i tillegg Goffmans ”frame analysis”.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleÅ lede andre : en studie av jobben som bas i byggebransjenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2005-02-25en_US
dc.creator.authorTorget, Lars Martinen_US
dc.subject.nsiVDP::220en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Torget, Lars Martin&rft.title=Å lede andre&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-10265en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo22258en_US
dc.contributor.supervisorArvid Fennefoss, UiO; Lars Klemsdal, AFIen_US
dc.identifier.bibsys050458795en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/15456/1/ledelse.pdf
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/15456/2/ledelse.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata