Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:31:54Z
dc.date.available2013-03-12T09:31:54Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-06-30en_US
dc.identifier.citationAarhaug, Turid Elisabeth Hochlin. Rekruttering til realfag. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/15372
dc.description.abstractSiden slutten av 1990-tallet har det vært et spesielt fokus på matematikkferdighetene til elever i den norske skolen. Fra å være løse bekymringer fra lærere, lektorer og andre fagfolk slo resultatene fra PISA-studien og TIMMS-studien hardt ned på "en av verdens beste skoler". Norge er av de land i verden som bruker mest ressurser på skolen. Likevel viser resultatene at norske elever har svake grunnleggende ferdigheter i matematikk. I samme periode har søkertallene til realfaglige studier sunket betraktelig. Den norske skole ble definert som kriseområde og matematikk er derfor blitt et sentralt politisk satsningsområde for 2000-tallet. Matematikkmentorprogrammet ENT3R UiO er et av de tiltak som er kommet for å bedre rekrutteringssituasjonen i realfagene. For at ungdom skal ønske seg en realfaglig utdannelse er det viktig at elevene får opplevelser av mestring i matematikk og utvikler gode grunnleggende ferdigheter. For å klare å motivere elevene til å like matematikk og realfag er det viktig at fagene selv klarer å innrette seg etter elevenes hverdag og knytte sterkere assosiasjoner til de holdninger og verdier som kan sies å prege tidsånden i det senmoderne samfunn. Skolen har her også en viktig oppgave med å legge til rette for god undervisning og motiverte lærere. Det er først og fremst i skolen elevene møter realfagene og deres erfaringer herfra er av betydning for senere utdanningsvalg. Lærersituasjonen i skolen kan karakteriseres som alvorlig da det er stor mangel på kvalifiserte matematikklærere. På mitt forskningsspørsmål om ENT3R UiO har skapt og formidlet motivasjon, glede og kunnskap rundt realfagene mener jeg at det er det gode grunner for å mene. I lys av mine erfaringer fra intervju og spørreundersøkelse og foreliggende litteratur fremstår mentorprogrammet som et viktig, relevant og samfunnsrelevant prosjekt. Alle elevene i utvalget svarte at de er fornøyde med mentorprogrammet. Omtrent halvparten av elevene kan tenke seg å studere realfag etter videregående. Med tanke på at disse elevene ser ut til å være naturlige realfagskandidater er deltakelse i ENT3R UiO et godt utgangspunkt for å finne motivasjon og inspirasjon til å velge en realfaglig utdanning i fremtiden.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleRekruttering til realfag : en kvalitativ studie av matematikkmentorprogrammet ENT3R UiOen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-11-14en_US
dc.creator.authorAarhaug, Turid Elisabeth Hochlinen_US
dc.subject.nsiVDP::220en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Aarhaug, Turid Elisabeth Hochlin&rft.title=Rekruttering til realfag&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-29398en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo131135en_US
dc.contributor.supervisorKalleberg, Ragnvalden_US
dc.identifier.bibsys114803439en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/15372/1/aarhaug.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata