Abstract
Denne masteroppgåva handlar om maritime lærlingar. Dei er i vidaregåande yrkesutdanning og i praksis på skip. Nokre lærlingar avbryt, dei fleste fullfører. Utvalget utgjer ei gruppe som avbrøyt læretida, og ei som framleis er lærlingar. Problemstillingen for oppgåva er: kva ligg bak lærlingen sitt valg om å avbryte eller fortsette læretida? Lærlingane er formidla frå eit opplæringskontor i Sørvest-Norge og har praksisplass på ei rekke ulike fartøytypar, primært i Nord-Europa.
Ved hjelp av kvalitativ metode og fjorten intervjuer forsøker eg å belyse ulike aspekt som påvirkar valget om å avbryte eller fortsette læretida. Analysen har to hoveddeler: arbeidet og miljøet ombord, og utviklinga i maritim næring. I førstnevnte hoveddel vurderer eg arbeidsmiljøet og arbeidets symbolske verdi, oppimot lærlingen sitt valg om å avbryte eller fortsette læretida. I sistnevnte hoveddel ser eg på utviklingstrekk ved arbeidsmarkedet for sjøfolk og teknologien ombord. Teoretiske og forskingsmessige bidrag rettar seg mot frafall og yrkesidentitet. Dei fleste bidraga bygg på maritim empiri, mens enkelte er meir allmenne.
Utviklinga i retning av eit meir internasjonalt arbeidsmarked påverkar lærlingen sine framtidstankar, og teknologinivået påverkar korleis han har det ombord. Lærlingen si tilknytting til arbeidet viser seg nemleg sentralt. Det er knytta verksame ideal til å vere ein arbeidsmann. Og når lærlingen ikkje får utløp for dette idealet, kan det i visse tilfeller føre til avbrudd i utdanninga. Men også lærlingen si grad av tilknytting til det sosiale miljøet og kollegaer ombord framstår som viktig. Saman blir arbeidet og kollegaer sentrale element som lærlingen har ulik grad av tilknytting til, noko som fører til ulike grad av motivasjon og identifisering med sjømannsyrket.
Det er ikkje lenger så mange i Norge som «drar til sjøs». Dei få som gjer det blir dermed eksklusive. Annerledesheten ved sjømannsyrket gir for enkelte yrkesutdanninga ein ekstra dimensjon. Eg argumenterer for at den enda unge formaliseringa av norsk matros- og motormannutdanning legg visse rammer for rekrutteringsarbeidet. Dette blir knytta til den unge sjømannen sitt valg om å avbryte eller fortsette utdaninga, både no, og seinare i utdanningsløpet.
This master thesis is about Norwegian maritime apprentices. Thay are in occupational high school and are doing practical training on ships. Some apprentices break off, the bigger part finish the education. The selection of apprentices consists of one group that interrupted their apprentice training and one group that are still apprentices. The research question is: What lies behind the choice that the apprentice makes of breaking off or continuing the apprenticeship? The apprentices are reached through a training office in Southwest Norway, whom through they are placed on different types of ships, pimarily in Northern Europe.
By using a qualitative approach and through fourteen interviews, I try to pu light on different aspects with affection on the choice of breaking off or contiuning the apprenticeship. The analysis has two main parts: the work and social environment on board, and the development in the maritime industry. In the former mainpart I look into the social work environment and symbolic values of work, versus the choice the apprentice makes on breaking off or continuing the apprenticeship. In the latter main part I look into the development of the labour market for seafarers, as well as the technology on board. Theoretical and scientific contributions used in the thesis are directed towards attrition and occupational identity. The majority part is based on maritime empirical studies, and some are more general.
The development towards a more international labour market for seafarers affect the apprentice´s thoughts about the future, the technology level how life onboard is experienced. The connection between the apprentice and his work prove to be important. There are namely connected active ideals to the idea about being a good worker. When the apprentice are not given the opportunity of living out this ideal on board, it may in some cases lead to attrition. But also the grade of connection to the social environment and colleagues proves to be important. Together becomes the work and colleagues central elements, which the apprentice has varying grade of connection to. This leads to varying grades of motivation and identification with the seaman occupation.
It is no more a normal thing to become a sailor in Norway. The few who does it becomes therefore somewhat exclusive. The otherness of the seaman occupation gives some of the apprentices another dimention to the education. I argue that the still young formalization of the abled bodied seaman and motorman educations give specific frames for the recruitment work. I see this in connection with the choice of the young sailor, of breaking off or continuing the education, today or later in the educational voyage.