Abstract
I den pågående debatten om de globale klimaproblemene, er miljøvennlig persontransport et av temaene. Nasjonal transportplan 2010-2019 tar sikte på å redusere Norges klimagassfotavtrykk ved en endring i reisevaner. Ved å se på arbeidsreiser analyseres forklaringskraften til tilgjengelighetsfaktorene som reisetid, tilgang på transportmidler og parkeringsplass, samt individuelle faktorer som kjønn, alder inntekt og utdanning. Analysene viser at forklaringskraften til disse faktorene er svak og forklarer lite av variasjonen i valg av transportmiddel ved arbeidsreiser. Ved å inkludere verdier som en ytterligere individuell faktor økes forklaringskraften til modellen. Det argumenteres for at det å inkludere slike faktorer i de fremtidige nasjonale reisevaneundersøkelsene vil kunne bidra til å forstå individuelle reisevaner bedre. Slik kunnskap kan benyttes til å nå målet som ble fremlagt i klimaforliket til regjeringen Stoltenberg II, der 21 % av det vedtatte kuttet som skal gjøres i Norge skal komme fra mer miljøvennlig persontransport.