Abstract
Denne studien tar for seg strategier knyttet til å rekruttere og beholde arbeidskraft i et utvalg på 10 kommuner i Akershus fylke. Utgangspunktet er at kommuner som har vansker med å rekruttere og beholde arbeidskraft, i stor grad vil legge vekt på strategier knyttet til en moderne, individualisert arbeidsgiverpolitikk, i motsetning til en mekanisk arbeidsgiverpolitikk, som er mer formalisert, og som i liten grad legger vekt på å imøtekomme ansattes ønsker om verdsettelse av kompetanse og ønsker om egenutvikling. Jeg har valgt å studere strategier knyttet til lønn og andre materielle goder, sider ved arbeidsmiljøet, kompetanseutvikling og kommunens omdømme, og sider ved lokalsamfunnet, som fritidstilbud og kulturtilbud. Studien viser at de fleste av kommunene prøver å følge flere strategier knyttet til en moderne arbeidsgiverpolitikk, spesielt når det gjelder lønn, for eksempel individuell lønnsfastsettelse for yrkesgrupper det er vanskelig å rekruttere og beholde for de. Studien viser noe mer variasjon mellom kommunene når det gjelder vektlegging av tiltak knyttet til tiltak rundt kompetanseutvikling, men at flere kommuner legger vekt på etter- og videreutdanning for yrkesgrupper de har vanskeligheter med å rekruttere. Også vekt på lederutvikling og nærhet til ledelsen er også et trekk i retning av en moderne arbeidsgiverpolitikk, som flere av kommunene prøver å legger vekt på. Jeg har også sammenlignet kommuner når det gjelder beliggenhet og innbyggertall, men lite tyder på at disse faktorene har noen stor betydning når det gjelder strategienes effekter av å rekruttere og beholde arbeidskraft, selv om noen av kommunene i sentrale strøk og med størst befolkning i større grad har lagt vekt på etter- og videreutdanningstiltak enn mer perifert beliggende kommuner. Samlet sett ser strategier knyttet til sider ved arbeidsmiljøet, arbeidsoppgaver og kompetanseutviklingstiltak ut til å ha noe større betydning enn lønn når det gjelder å rekruttere og beholde arbeidskraft. Sider ved lokalsamfunnet som fritidstilbud og kulturtilbud ser ut til å ha mindre betydning for å rekruttere og å beholde arbeidskraft. Det er også mye som tyder på at flere av kommunene har blitt mer bevisste rundt det med omdømmebygging og å tilstrebe en helhetlig rekrutteringspolitikk, selv om dette variere noe mellom kommunene.