Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:26:24Z
dc.date.available2013-03-12T09:26:24Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-12-11en_US
dc.identifier.citationBrunæs, Jørn. Norsk skipsbygging i europeisk farvann. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/14990
dc.description.abstractDenne oppgaven har europeisering av interesseorganisasjoner som tema og den omhandler et case – TBL Maritim, bransjeorganisasjonen for skipsbyggingsindustrien i Norge. Dette er en globalt konkurranseutsatt næring der Norge hevder seg blant de beste med sitt fokus på kvalitet og sin spesialisering på få men avanserte skipstyper og høyteknologisk utstyr. EUs skipsbyggingspolitikk har vært innlemmet i EØS-avtalen og gjeldende i Norge siden 1995. Oppgaven ser på perioden fra 1994 til 2004. I 2004 trådte det i kraft et nytt regelverk basert på en rapport der Europas skipsbyggingsnæring hadde stor påvirkningsmulighet. Oppgavens problemstilling: Hvordan har europeisering påvirket TBL Maritim? Underspørsmål: Hvilke påvirkningskanaler har TBL Maritim tatt i bruk og hvordan kan disse valgene forklares? På hvilken måte er organisasjonen endret som følge av EØS-avtalen? Oppgaven er lagt opp som en singel case undersøkelse der data er hentet inn gjennom intervjuer av sentrale personer i TBL Maritim og hos noen av aktørene de er knyttet til i sitt arbeid. Videre er det gjennomgått store mengder dokumentmateriale. Det er brukt nyfunksjonalisme og intergovernmentalisme som teoretiske perspektiv for å predikere forventninger og fortolke empiriske funn. Først presenteres bakgrunnsmateriale for TBL Maritim og skipsbyggingsbransjen i Norge og Europa. Deretter legges frem ulike mulige påvirkningskanaler for å øve innflytelse på EUs politikk og TBLs Maritims bruk av disse vurderes. Til sist oppsummeres funnene, det trekkes sammenligninger til andre undersøkelser og det gis forslag til videre forskning. Et av oppgavens viktigste funn er at TBL Maritim har en del muligheter for å øve innvirkning, og de deltar på sentrale arenaer for dette i paraplyorganisasjonene for bransjen på EU-nivå, men TBL Maritim har hatt lite aktivitet i sin deltakelse. Mulighetene blir derfor i liten grad til realiteter. En av hovedårsakene til dette ser ut til å være mangel på ressurser og kapasitet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleNorsk skipsbygging i europeisk farvann : Bransjens interesseorganisasjon i kjølvannet av EØS-avtalenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-05-05en_US
dc.creator.authorBrunæs, Jørnen_US
dc.subject.nsiVDP::240en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Brunæs, Jørn&rft.title=Norsk skipsbygging i europeisk farvann&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-21159en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo87891en_US
dc.contributor.supervisorMorten Egebergen_US
dc.identifier.bibsys092371752en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/14990/1/NorskxskipsbyggingxixeuropeiskxfarvannxFINALx-xJxrnxBrunxs.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata