Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:25:48Z
dc.date.available2013-03-12T09:25:48Z
dc.date.issued1994en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationKlausen, Jan Erling. Prosess og struktur. Hovedoppgave, University of Oslo, 1994en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/14685
dc.description.abstractPROSESS OG STRUKTUR: REORGANISERINGEN AV DEN SENTRALE UTDANNINGSADMINISTRASJONEN 1988-93 Denne oppgaven tar for seg reorganiseringen av den sentrale utdanningsadministrasjonen fra den ble initiert i 1988 og frem til i dag. Oppgaven inneholder en vurdering av beslutningsprosessene knyttet til reorganiseringen, og analyse av ulike aktuelle organisatoriske strukturer - den eksisterende strukturen da prosessen ble initiert, den første som ble foreslått, men avvist, og den andre som ble foreslått og som er under iverksetting. Et karakteristisk trekk ved den gamle strukturen var de faste sakkyndige rådene med egne sekretariater av varierende størrelse, med tradisjoner tilbake til forrige århundre Rådenes virkemåte endret seg sterkt opp gjennom denne epoken, og en vanlig oppfatning ut over 80-tallet var at rådene gjennom sin faglige tyngde og sentrale posisjon i systemet, hadde fått en posisjon som utfordret departementets styringsrolle. I en rapport om den sentrale utdannings-administrasjonen som Statskonsult fremla 30/1.'89, var dette et sentralt element i kritikken. Rapporten inneholdt også bl.a. forslag om nedleggelse av rådene, og opprettelse av et utdanningsdirektorat. Kirke- og undervisningsdepartementet la i 1989 frem en stortingsmelding på grunnlag av rapporten, hvor problemanalysen og endringsforslagene i Statskonsult-rapporten ble fulgt opp temmelig direkte. Stortingets vedtok imidlertid ikke-behandling av meldingen 14.6.89., og reorganiseringen ble utsatt. Etter en intern, lukket prosess som startet høsten 1989, la Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet frem en ny stortingsmelding 12.4.91, og denne ble bifalt enstemmig. De sakkyndige rådene ble igjen foreslått nedlagt, og departementet skulle bli mer av et politisk sekretariat for statsråden. Samtidig skulle det statlige regionale skoledirektørembetet nedlegges, og erstattes av nye regionale Statens Utdanningskontor (SU), et i hvert fylke. I tillegg ble det foreslått opprettet et Nasjonalt Læremiddelsenter (NL), som et servicesenter for arbeide med utvikling av faglig og pedagogisk hjelpemateriell. Arbeidet med å konkretisere og gjennomføre reorganiseringen ble så videreført . Analysen har sitt grunnlag i instrumentell og institusjonell teori. Den viser at arbeidet med den første meldingen i langt svakere grad enn den andre var stramt styrt av ledelsen i departementet. Videre var departementets oppfølging av stortinget og organisasjonene langt mer utførlig i arbeidet med den andre meldingen. Institusjonelle faktorer som verdimessig motstrid og institusjonelt betingede oppfatninger om strukturer, ikke minst i Stortinget, blir i oppgaven vurdert som særlig sentrale i forbindelse med den første meldingen. Analysen av de ulike strukturene, viser at styringshensyn har stått sentralt i vurderingene gjennom hele prosessen, mens hensyn til faglighet og andre premisser tidvis har veid mindre. Den nye strukturen vurderes som mer styringsrettet enn den gamle, og med gode muligheter for å etablere en bred kontaktflate mellom departementet og sektoren. Det høye antallet delvis diffrensierte kontorer vurderes likevel som en potensiell kilde til flere problemstillinger av administrativ og styringsmessig art.nor
dc.language.isonoben_US
dc.subjecthovedoppgave statsvitenskap DEWEY: norge:sentralforvaltning:en_US
dc.titleProsess og struktur : reorganiseringen av den sentrale utdanningsadministrasjon 1988-93en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-04en_US
dc.creator.authorKlausen, Jan Erlingen_US
dc.subject.nsiVDP::240en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Klausen, Jan Erling&rft.title=Prosess og struktur&rft.inst=University of Oslo&rft.date=1994&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-35547
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo645en_US
dc.identifier.bibsys940647192en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata