Abstract
SINGALESISK NASJONALISME I SRI LANKA: DET BUDDHISTISKE PRESTESKAPETS ROLLE.
Oppgaven tar for seg noen underliggende faktorer i den etniske konflikten på Sri Lanka.
Problemstillingen er hvilken rolle det buddhistiske presteskapet spiller i den singalesiske, nasjonalistiske diskursen og i debatten om singalesisk identitet.
Hensikten har vært å kartlegge den nasjonalistiske diskursen blant singaleserne ved å samle argumenter i, uttalelser fra og vurderinger av denne diskursen med særlig henblikk på buddhistmunkenes rolle i den. Jeg har villet klassifisere og sammenligne de argumentene som kommer fram. Jeg tar spesielt for meg hvordan munkene bruker de etniske mytene, symbolene og tradisjonene i denne diskursen i dag.
Metode: Denne oppgaven baserer seg på en case-studie tilnærming. Dataene i studien er hovedsakelig intervjuer ut£ørt i Sri Lanka i en fireukersperiode høsten 1992. Dessuten har analysen blitt supplert med skriftlige kilder.
Teori. sentrale begreper: De teoretisk rammene for oppgava er hovedsaklig hentet fra nasjonalismeteori. Begreper som nasjonalisme, nasjon, stat og etnisk gruppe diskuteres med særlig henblikk på forholdet til religion.
Analyse: Analysedelen er naturlig inndelt i fire kapitler. Materialet analyseres under
overskriftene "buddhisme og politikk", "religion og stat", "religion og nasjon" og "religion og nasjonalisme". Jeg påviser at buddhistmunkene er godt synlig i samfunnsdebatten og har mange kanaler for å få sine synspunkter fram både til det generelle publikum og til politikerne.
Med utgangspunkt i Bruce Kapferes bok "Legends of People, Myths of State; Intolerance and Political Culture in Sri Lanka and Australia" diskuteres munkenes syn på enhet og fragmentering. Dette har stor betydning for munkenes rolle som forsvarere av landets enhet og integritet og dermed som motstandere av løsningsforslag som inneholder en hver form for deling av landet, sjøl føderale ordninger.
Videre påpeker jeg at religion er viktig for å identifisere nasjonale grupper i Sri Lanka både ut fra objektive og subjektive kriterier. I den nasjonalistiske diskursen spiller de historiske mytene stor rolle og munkene framstår som en gruppe som bevarer og kultiverer de etniske mytene, minnene og symbolene.
Konklusjon
Oppgaven konkluderer blant annet med at den singalesiske nasjonalismen, som det buddhistiske presteskapet representerer, har vesen av en etnonasjonalistisk bevegelse som er nært knyttet til det srilankiske statsapparatet.