Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:25:52Z
dc.date.available2013-03-12T09:25:52Z
dc.date.issued1993en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationRøine, Eldrid. Folkelig deltakelse i utviklingsprosjekter. Hovedoppgave, University of Oslo, 1993en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/14670
dc.description.abstractFOLKELIG DELTAKELSE I UTVIKLINGSPROSJEKTER. EN UNDER-SØKELSE AV FOLKELIG DELTAKELSE OG DENS BETYDNING FOR UTVIKLING OG DEMOKRATISERING I DEN 3. VERDEN Tema for denne hovedoppgaven i komparativ politikk er folkelig deltakelse i utviklingsprosjekter. Oppgavens formål er å undersøke begrepet folkelig deltakelse og dets praktiske anvendelse i utviklingsprosjekter med folkelig deltakelse som uttalt målsetting, i lys av koblingen mellom demokratisering og utvikling. Folkelig deltakelse er bredt anerkjent som målsetting i utviklingsprosjekter. Erfaringer viser at folkelig deltakelse har betydning for en vellykket, levedyktig og bærekraftig utvikling, uten at det antas noen enkel kausalsammenheng. I de senere år har utviklingsdebatten i sterkere grad fokusert på betydningen av det politiske system og demokratiske institusjoner. Uten å gi grunnlag for å anta noen enkel kausalsammenheng, viser erfaringer at et prosjekts generelle økonomiske og politiske omgivelser kan være avgjørende for vellykkethet og levedyktighet. Dette bringer demokratiteori inn i et utviklingsperspektiv. Kildematerialet består av demokratiteoretisk litteratur og av litteratur, rapporter og evalueringer fra det norske og internasjonale utviklingsmiljø. Kildene er selektivt utvalgt med omhandling av folkelig deltakelse som fremste kriterium. Tema, formål og problemstillinger utelukker i stor grad bruk av kausal-sammenhenger og identifisering av effekter. Undersøkelsen er ingen komparativ analyse i strengeste forstand. I undersøkelsen av deltakelsens praktiske anvendelse vil behandlingen av deltakelse i demokratiteori og som empowerment utgjøre den fremste referanseramme. I kapittel 2 redegjøres for utviklingsbegrepet. Prosessen frem til vektleggingen av folkelig deltakelse og demokratisering i den internasjonale utviklingsdebatt beskrives. I kapittel 3 redegjøres for demokratidebatten. Ulike demokratimodeller presenteres, med vekt på behandlingen av deltakelse, deltakelsens funksjoner og empowerment-prosessen. I kapittel 4 trekkes trådene inn i den empiriske undersøkelsen av folkelig deltakelse i utviklingsprosjekter. Deltakelsesbegrepet og metodeproblemer presenteres. I første del omhandles deltakelse og utvikling nedenfra, i ulike utviklingstiltak initiert fra grasrotplanet. Her ligger empowerment og sosial endring klart til grunn. I neste del omhandles deltakelse og offentlig bistand. To organisasjonsmodeller med ulik tilnærming til deltakelse presenteres. I siste del omhandles utvikling ovenfra og deltakelse. Beslutningsnærhet og forsvarlig politikk står sentralt. Negative resultater fra utviklingstiltak uten deltakelse kontrasteres med positive resultater fra utviklingsprosjekter basert på deltakelse. I avslutningskapitlet presenteres hovedtrekk og funn på bakgrunn av oppgavens formål og problemstillinger, sammen med en mulig konklusjon.nor
dc.language.isonoben_US
dc.subjecthovedoppgave statsvitenskap utviklingsland uland DEWEY: demokrati:statsvitenskap:Utviklingsland:en_US
dc.titleFolkelig deltakelse i utviklingsprosjekter : en undersøkelse av folkelig deltakelse og dens betydning for utvikling og demokratisering i den 3. verdenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-04en_US
dc.creator.authorRøine, Eldriden_US
dc.subject.nsiVDP::240en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Røine, Eldrid&rft.title=Folkelig deltakelse i utviklingsprosjekter&rft.inst=University of Oslo&rft.date=1993&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-35550
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo637en_US
dc.identifier.bibsys930811321en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata