Abstract
Denne studien har en teoretisk ambisjon, og tar utgangspunkt i en teori om kollektiv handling, hentet fra Mancur Olsons bøker The Logic of Collective Action og The Rise and Decline of Nations . Jeg belyser teorien med data fra det norske arbeidslivet, med det formål å gi en vurdering av om Mancur Olsons teori om kollektiv handling gir noen mening for å forstå hva som skjer i det norske arbeidslivet. Perioden denne studien omhandler har i stor grad vært preget av debatten om moderasjon i inntektsoppgjør, og debatten om at uorganiserte arbeidstakere må organisere seg. Det kollektive norske arbeidslivet kan på denne måten de senere årene sies å være preget av et overordnet begrep: Ansvar. I tråd med Olson definerer jeg ansvar som viljen til å bidra kollektivt. Mer presist kan man si debatten har dreid seg om ansvar blant organisasjonene knyttet til moderasjon i inntektsoppgjør(makronivå), og blant individene knyttet ansvarliggjøring av arbeidstakerne gjennom fagorganisering(mikronivå). Olsons teori brukes derfor til å vise at det eksisterer kollektive handlingsproblemer(gratispassasjerproblemer) på to nivåer i det kollektive norske arbeidslivet. Teorien viser seg gjennomgående å være av svært stor relevans for å forstå hva som skjer i det norske arbeidslivet.