Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:24:07Z
dc.date.available2013-03-12T09:24:07Z
dc.date.issued2004en_US
dc.date.submitted2004-03-05en_US
dc.identifier.citationJelstad, Janka. Corporate social responsibility (CSR) i Statoil. Hovedoppgave, University of Oslo, 2004en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/13488
dc.description.abstractDenne oppgaven er inspirert av det økende fokus på bedrifters samfunnsansvar: Corporate Social Responsibility (CSR). Jeg tar for meg Statoil som case og studerer hvilke aktører og prosesser som kan forklare innholdet i Statoils CSR-strategi, både i forhold til prinsipper om menneskerettigheter, korrupsjon og miljø, Statoils samarbeidsavtaler med Amnesty og arbeidstakerorganisasjonen ICEM, samt Statoils første CSR-rapport: Framtiden er nå . Jeg benytter statsvitenskaplige teorier som i tillegg til staten inkluderer transnasjonale selskaper (TNS) som sentrale aktører i studiet av internasjonal politisk økonomi (IPØ). Oppgaven benytter mikropolitisk økonomi som analytisk tilnærming. Dette åpner for å se på både eksterne og interne forklaringsfaktorer. Internasjonalt ser jeg på hvordan transnasjonale bransjeorganisasjoner, World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) og FNs Global Compact har fungert som arenaer for læring og påvirkning på Statoil. Nasjonalt tar jeg utgangspunkt i teorier som forklarer TNS ut fra forhold i selskapets hjemland. Jeg ser på hvordan norske institusjoner og tradisjoner relatert til norsk petroleumspolitikkk, utenrikspolitikk, miljøpolitikk og arbeidslivsforhold kan forklare Statoils CSR-strategi. I tillegg tar jeg for meg den norske CSR-debatten som har engasjert blant annet norske myndigheter, NHO, fagbevegelsen, akademia og NGOer. For å forklare CSR-strategien ut fra interne forhold i Statoil benytter jeg organisasjonsteori og ser på den rollen selskapsledelsen, samt sentrale avdelinger som HMS-avdelingen og Avdelingen for landanalyse og samfunnsansvar (LOS) har påvirket innholdet i CSR-strategien. Oppgaven konkluderer med at forklaringsfaktorer fra alle tre perspektiver: transnasjonale, nasjonalt og selskapsinternt må kombineres for å få en best mulig forståelse av hva som har formet innholdet i Statoils CSR-strategi.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleCorporate social responsibility (CSR) i Statoil : hva kan forklare innholdet i Statoils CSR-strategi?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2004-09-13en_US
dc.creator.authorJelstad, Jankaen_US
dc.subject.nsiVDP::240en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Jelstad, Janka&rft.title=Corporate social responsibility (CSR) i Statoil&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-9720en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo17102en_US
dc.contributor.supervisorAudun Ruuden_US
dc.identifier.bibsys041838599en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata