Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:24:16Z
dc.date.available2013-03-12T09:24:16Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-05-23en_US
dc.identifier.citationHølleland, Halvard. Kunsten å implementere. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/13449
dc.description.abstractHva kjennetegner og kan forklare organisasjonstenkningen og implementeringen av Kunnskapsløftet? Dette er oppgavens problemstilling. Jeg har lagt til grunn at jeg gjennom å studere Kunnskapsløftets kontekst, utforming og forankring i et instrumentelt perspektiv, et kulturperspektiv og et myteperspektiv vil kunne svare på problemstillingen. Det såkalte «PISA-sjokket» ga Høyre et stort handlingrom til å gjennomføre reformprogrammet som partiet hadde gått til valg på i 2001. Reformen Kunnskapsløftet er imidlertid ikke egentlig spesielt godt tilpasset grunnopplæringens egenskaper og utfordringene som blant annet PISA-undersøkelsen dokumenterte. Kunnskapsløftet baserer seg på en reformidé som har blitt brukt i en rekke reformer av offentlig og privat sektor de siste tiårene. Denne går ut på at myndighet og oppgaver som tidligere har blitt håndtert på sentralt nivå delegeres nedover i organisasjonen gjennom målstyring i kombinasjon med økt rapportering og kontroll gjennom resultatstyring. Kunnskapsløftet baserer seg på en organisasjonsløsning som deler av den norske kommunestrukturen ikke har hatt forutsetninger til å arbeide etter. Ansvaret for operasjonalisering og implementering av Kunnskapsløftet ble flyttet til kommunene, men uten at nødvendig kompetanse og kapasitet ble bygget opp tilsvarende. Dette har blitt forsterket av at staten ikke har tatt tilstrekkelig ansvar for implementering av Kunnskapsløftet, eksempelvis hadde staten ingen strategi for implementering av reformen. Både staten og har imidlertid tatt et større ansvar for reformen underveis i implementeringen. Premissene om en desentralisert styring har samtidig blitt erstattet av en mer sentralisert utdanningspolitikk og en strøm av nye initiativ og satsinger som i mer eller mindre grad har utvannet den opprinnelige reformen. Seks år etter at reformen ble innført synes det som om det har skjedd et oppmerksomhetsskifte i skolen – fra metoder, prosesser og prosjekter til elevenes faktiske utbytte av opplæringen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKunsten å implementere : en studie av Kunnskapsløftet i politikk og praksisen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-01-29en_US
dc.creator.authorHølleland, Halvarden_US
dc.subject.nsiVDP::240en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hølleland, Halvard&rft.title=Kunsten å implementere&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-32163en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo164620en_US
dc.contributor.supervisorTom Christensenen_US
dc.identifier.bibsys130509094en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/13449/1/MasteroppgavexHalvardxHxlleland.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata