Abstract
Flere undersøkelser vedrørende minoritetsspråklige barn sine norskkunnskaper har vist at et stort antall snakker dårlig eller ikke norsk i det hele tatt ved skolestart. Dette ønsket regjeringen å gjøre noe med og de vedtok i 2007 tiltaket Språkløftet. Språkløftet er et prosjekt med mål om å fremme god språkutvikling i norsk og morsmål hos barn i barnehage- og skolealder. Tema for oppgaven er integrering. Mer spesifikt tar den for seg språk som integrering ved å se nærmere på Språkløftet i Skien kommune. Både fra sentralt og lokalt hold anses Språkløftet for å være et vellykket prosjekt i Skien kommune. Problemstillingen i oppgaven er: Hvorfor ble Språkløftet i Skien kommune vellykket? For å besvare problemstillingen har jeg benyttet iverksettingsteori. Ved hjelp av iverksettingsteorien kunne jeg se på de ulike iverksettingsprosessene som hadde ført til det vellykkede utfallet, og på den måten besvare problemstillingen.