Abstract
884 millioner mennesker i verden mangler tilgang til trygt drikkevann. Oppgaven tar for seg de ulike vannforvaltningsteoriene for å finne hva disse mener det internasjonale samfunn bør gjøre og hvordan man bør arbeide for å minske dette antallet fram mot fristen for oppnåelse av FNs tusenårsmål i 2015. Av de to ledende tankesettene sier det ene tankesettet at vann bør betraktes som en markedsvare med en reell pris og det andre at vann bør være hevet over pris og bli betraktet som en menneskerettighet. Elinor Ostroms forvaltningsteori tar avstand fra denne enten/eller- tankegangen, og anser det som avgjørende at brukerne av ressursen selv står for utformingen av forvaltningsinstitusjonen. Ostroms teori benyttes i analysene i oppgaven og funnene kan være med på å utvide gyldighetsområdet for teorien hennes. Oppgaven gir i tillegg innblikk i hvor galt et vannprosjekt kan gå ved å redegjøre for og analysere et tilfelle fra Cochabamba i Bolivia, hvor en voldsom kollisjon mellom de ulike tankesettene fant sted i 2000. For å ytterligere belyse svakheter ved dette vannprosjektet redegjøres det for en vellykket vannreform gjennomført i Senegal på 90- tallet. Oppgaven går også inn på hvordan IMF og Verdensbanken stiller seg i forhold til de ulike tankesettene, da disse institusjonene er sentrale i måloppnåelsen. Oppgaven konkluderer med at en forvaltningsordning bør ha i seg elementer fra begge tankesettene for å kunne bli vellykket, at brukermedvirkning nærmest er avgjørende, og dermed også at en forvaltningsteori tilnærmet lik Elinor Ostroms bør vektlegges i fremtidige vannprosjekter.