Abstract
Apotekene har gjennomgått en stor forandring de siste årene, mange apotek har gått fra å være privateide til å bli kjøpt opp av kjeder. Det har blitt flere mindre enheter hvor effektivisering og rasjonalisering står sentralt. Omtrent samtidig med kjedenes inntog, ble det innført direktereseptur i de fleste apotek.
Denne studien gikk ut på å undersøke hvilke oppfatninger og hensyn som styrer farmasøytenes reseptekspedisjon i direktereseptur, og finne ut hvordan de oppfatter egen yrkesrolle i dag. Det er også gjort rede for lovverkets krav til reseptekspedisjonen.
Studien ble utført ved bruk av fokusgrupper, som er en kvalitativ forskningsmetode. Rekruttering av apotek foregikk i perioden desember 2004 til juli 2005. Totalt 16 farmasøyter fra 7 ulike apotek deltok i studien. Fokusgruppene bestod av farmasøyter fra ett apotek, eventuelt to apotek i samme kjede. Det ble totalt utført fire fokusgrupper. Alle de fire apotekkjedene (Apokjeden, Vitusapotek og Alliance) har deltatt i studien.
Resultatene fra denne studien viser at farmasøytene er svært positive til reseptekspedisjon i direktereseptur. De legger vekt på den nære kundekontakten de får, som de opplever at gir gode muligheter for helsefaglig kommunikasjon og økt pasientsikkerhet. Farmasøytene i studien oppfatter at yrkesrollens innhold er rådgivning rundt legemiddelbruk og det å ivareta sikkerheten for pasienten. Farmasøytene opplever at kjedenes inntog i apotekbransjen har ført til effektivisering og mindre tid per resept. De etterlyser mer tid til kommunikasjon med kunden, og opplever at de bruker svært mye tid på generisk bytte i reseptekspedisjonen. Alle apotekkjedene har standard operasjonsprosedyrer (SOP) for reseptekspedisjonen i direktereseptur. De fleste farmasøytene opplever at det ideelle er å kunne konsentre seg bare om sin kunde i reseptekspedisjonen, og ikke måtte kontrollere apotekteknikere i tilegg.