Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T08:32:22Z
dc.date.available2013-03-12T08:32:22Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-06-02en_US
dc.identifier.citationRønning, Karl-Robert. Lærerstudenter – Ikke som andre realister?. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/11243
dc.description.abstractDe siste årene har det vært stor fokus på rekruttering til realfag og læreryrket. Et av tiltakene har vært Lektor- og adjunktprogrammet (LAP) ved Universitet i Oslo som gir en faglærerutdanning med mastergrad på fem år og tittelen lektor, eventuelt en 4-årig bachelorgrad og tittelen adjunkt. Realfagstudentene ved dette programmet fikk i november 2008 tilsendt et elektronisk spørreskjema for å kartlegge hva som har inspirert deres utdanningsvalg, deres meninger om studieprogrammet, identitet og fremtidsplaner. Disse dataene er sammenlignet med data fra prosjektet Vilje-con-Valg som samlet inn liknende data for studenter på andre studieprogrammer. De fleste studentene på LAP Real har foreldre med høy utdannelse, mange av dem innen realfag. Studentene mener de i svært høy grad har blitt inspirert av sine tidligere lærere og skiller seg her dramatisk fra andre studenter. De er også i mindre grad inspirert av internett, litteratur og TV, en indikasjon på at disse mediene i liten grad fokuserer på læreryrket. Fagtilbudet er svært viktig for studentenes utdanningsvalg, noe som viser betydningen av spesialiserte studieprogrammer som LAP. Selvrealisering, trygghet og nytte ser LAP-studentene som viktige faktorer i en fremtidig jobb. Studentene skiller seg derimot fra andre realfagsstudenter ved å i større grad bry seg om å hjelpe mennesker og ha lang ferie, mens de bryr seg mye mindre om å jobbe i nyskapende virksomhet og å ha høy lønn. Læreridentiteten er svært fremtredende hos studentene, og selv om realistidentiteten også er svært høy kommer den mye lavere ut. Læreridentiteten forholder seg stabil gjennom studiet, noe som tyder på at denne var til stede allerede før studentene begynte studiet. Det er derimot små indikasjoner på at realistidentiteten blir sterkere utover i studiet. Studentene er i stor grad fornøyde med programmet og menn er noe mer positive enn kvinner. De synes studiet er nyttig, trives på programmet og ønsker i stor grad å fullføre utdanningen. Men ikke alle følger de fastlagte studieløpene og flere etterlyser mer didaktikk og lærerperspektiv i fagundervisningen. Dette er da områdene hvor programmet kan forbedres. Nesten alle studentene oppgir at de ønsker å bli lærere, og de fleste vil bli lærere i videregående skole. Programmet ser altså ut til å produsere nye lærere. De fleste ønsker å bli lektor, så LAP fungerer i stor grad som et rent lektorprogram. Nesten ingen ønsker å avslutte studiet etter fire år og bli adjunkt. Studentene på lektor- og adjunktprogrammet er altså fornøyde med studieprogrammet og mulighetene dette gir, et argument for at integrerte lektorprogrammer har en rolle å spille i fremtidig faglærerutdanning. For å øke rekrutteringen vil det imidlertid være nødvendig å satse ytterligere på lærere siden vi ser gode lærere har avlet nye lærere. Yrkesgoder som ferie og trygg fast stilling spiller mye inn når studentene skal velge utdanning, så en styrking og et fokus på fordeler med læreryrket er viktige tiltak for å lokke ungdom til lærerutdanningene.nor
dc.description.abstractIn recent years, insufficient recruitment of scientist and teachers has been given a lot of attention. An integrated teacher education program at the University of Oslo, is one of the steps taken to improve the situation. This program offers a five years masters study, or a four years bachelors study, to become a secondary school teacher. In November 2008, the science students at this program were given an electronic questionnaire to map what inspired them to choose this study, their opinions about the program, identity and future plans. The data from this survey are compared to the Vilje-con-Valg project that gathered similar data from students at other programs. The parents of most of the teacher students have a tertiary education, many of them in science-related subjects. Most students say they have been inspired by their former teachers, and are at this point very different from other students. They are also less inspired by the internet, literature and television, indicating that these media do not give the teacher profession much attention. The subjects offered are very important to the students' choice of educational program, and shows the importance of specialised programs like the integrated teacher program. Self-realisation, security and utility where factors the students saw as important in a future job. They greatly differ from other science students by rating "helping other people" and long vacation much higher, and by rating "working in an innovative profession" and "earning a lot of money" much lower. The students show a very strong teacher identity, and although the science identity also is important it is much weaker. The teacher identity is stable throughout their study, which may indicate that it was present before they came to the program. There are small indications that the science identity grows stronger during the their study. The students are mostly happy with the program, though men are a little more positive than women. They think their study is useful, enjoy the program and want to complete their education. But not all follow the recommended subjects and many call out for more school-related practice. These are areas where the program could be improved. Almost all the students want to work as teachers, and mostly in upper secondary school. So it looks like the program is successfully producing new science teachers. Most of them also want a masters degree. Almost no one wants to finish with a bachelors degree. The students at the integrated teacher program are happy with the program and its possibilities, which indicates that such programs have a role to play in securing the supply of science teachers in Norway. But to improve recruitment it is necessary to invest in the teachers that are already in the schools, because we see good teachers produce new teachers. Professional benefits like vacation and secure jobs play a big role in these students' choice of education, so more attention and a strengthening of the benefits of the teacher profession are important steps to tempt more youth to teacher programs.eng
dc.language.isonoben_US
dc.subjectrealfagsdidaktikk lærer identitet lektor realfagen_US
dc.titleLærerstudenter – Ikke som andre realister? : En kvantitativ studie av realfagsstudenter på Lektor- og adjunktprogrammet ved Universitetet i Osloen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-09-01en_US
dc.creator.authorRønning, Karl-Roberten_US
dc.subject.nsiVDP::430en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Rønning, Karl-Robert&rft.title=Lærerstudenter – Ikke som andre realister?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22838en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92480en_US
dc.contributor.supervisorEllen Karoline Henriken og Carl Angellen_US
dc.identifier.bibsys093143141en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/11243/3/Roenning.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata