Original version
Tidsskrift for velferdsforskning. 2024, 27 (1), 1-11, DOI: https://doi.org/10.18261/tfv.27.1.3
Abstract
Bakgrunn: Pasientenes legesøkningsatferd under covid-19-pandemien er lite studert. Formålet med studien var å undersøke norske pasienters erfaringer med fastlegenes tilgjengelighet og endringer i legesøkning og egenomsorg under pandemien. Materiale og metode: I denne tverrsnittsstudien delte medisinstudenter ut spørreskjemaer til pasienter på fastlegers venterom høsten 2021. Vi mottok 639 anonyme svar. Resultater: 78% av deltakerne opplevde tilgjengeligheten til fastlegekontoret som før, mens 74% oppgav egen terskel til å ta kontakt som uendret. 16% utsatte kontakt med helsetjenesten for sine plager, hvorav halvparten opplevde negative konsekvenser. Konklusjon: Selv om erfaringene fra covid-19-pandemien er at fastlegetjenesten i stor grad var omstillingsdyktig og leverte tilpassede tjenester, er det rom for å gi tydeligere informasjon om tilgjengelighet til fastlegetjenesten ved framtidige pandemier.