Hide metadata

dc.contributor.authorFurevik, Martin Vie
dc.date.accessioned2024-05-13T23:30:04Z
dc.date.available2024-05-13T23:30:04Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationFurevik, Martin Vie. Konservering av et 1700-talls portrettmaleri. Master thesis, University of Oslo, 2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/110910
dc.description.abstractDette masterprosjektet fokuserer på undersøkelsen og konserveringsbehandlingen av et oljemaleri på lerret, som portretterer Kong Georg II av Storbritannia. Prosjektets mål var å undersøke og konservere maleriet, som er følsomt for mekanisk press, varme og fuktighet, og å vurdere muligheten for å gjenopprette originalkvalitetene til tross for tidligere skader og behandlinger. Undersøkelsene inkluderte kunsthistorisk forskning, personlig kommunikasjon med fagpersoner og arbeid i Nasjonalmuseets dokumentasjonsarkiv. Analyseteknikker som mikroskopi, multispektralanalyse, røntgenundersøkelse, og energidispersiv røntgenfluorescens ble anvendt. Metoder ble valgt basert på maleriets skadeomfang og sensitivitetsgrad. Kunsthistoriske og proveniensundersøkelser konkluderte at maleriet sannsynligvis var malt av en mindre kjent samtidsmaler og verkets mulige geografiske opphav. Analyser avslørte blant annet endringer i lerretsstrukturen, tilstedeværelse av metallsåper, og bruk av ulike pigmenter inkludert vivianitt. Fernissen ble identifisert som plantebasert og var svært misfarget. Anbefalte og utførte konserveringsbehandlinger inkluderte konsolidering av løs maling, riftreparasjoner, fjerning av misfarget ferniss, rensing av lerretets bakside, visuelle re-integreringer som kitting og retusjering, og ny ferniss. Behandlinger ble utført med vekt på å respektere verkets kunsthistoriske kontekst og å redusere bruk av mekanisk press, fuktighet og varme. Prosjektet diskuterer konserveringsbehandlingenes effektivitet i lys av maleriets tilstand og historie, samt begrensninger og muligheter for videre forskning. Konklusjonen understreker viktigheten av en helhetlig tilnærming til konserveringsarbeid, hvor både tekniske, historiske og etiske aspekter blir grundig vurdert. Til videre forskning inkluderer dypere studier av maleriets opprinnelse og historie, samt utvikling av mer skånsomme konserveringsteknikker tilpasset lignende kunstverk.nob
dc.description.abstractThis master's project focuses on the investigation and conservation treatment of an oil painting on canvas, portraying King George II of Great Britain. The project's objective was to examine and conserve the painting, which is sensitive to mechanical pressure, heat, and humidity, and to assess the possibility of restoring its original qualities despite previous damages and treatments. The investigations included art historical research, personal communication with experts, and work in the National Museum's documentation archive. Analytical techniques such as microscopy, multispectral analysis, X-ray examination, and energy dispersive X-ray fluorescence were used. Methods were chosen based on the extent of damage and sensitivity level of the painting. Art historical and provenance investigations concluded that the painting was likely painted by a lesser-known contemporary artist and identified its possible geographic origin. Analyses revealed changes in the canvas structure, the presence of metal soaps, and the use of various pigments including vivianite. The varnish was identified as plant-based and was heavily discolored. Recommended and performed conservation treatments included consolidation of loose paint, tear repairs, removal of discolored varnish, cleaning of the back of the canvas, visual re-integrations such as filling and retouching, and new varnishing. Treatments were carried out with an emphasis on respecting the work's art historical context and reducing the use of mechanical pressure, moisture, and heat. The project discusses the effectiveness of the conservation treatments in light of the painting's condition and history, as well as limitations and possibilities for further research. The conclusion emphasizes the importance of a holistic approach to conservation work, where technical, historical, and ethical aspects are thoroughly considered. Suggestions for further research include deeper studies of the painting's origin and history, and the development of more gentle conservation techniques adapted to similar artworks.eng
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleKonservering av et 1700-talls portrettmalerinob
dc.title.alternativeThe conservation of a 18th century portrait paintingeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-05-13T23:30:03Z
dc.creator.authorFurevik, Martin Vie
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata