dc.contributor.author | Ljungmann, Vibeke Jane Mack Paton | |
dc.date.accessioned | 2024-03-30T00:30:13Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Ljungmann, Vibeke Jane Mack Paton. Kompetanseledelse. Master thesis, University of Oslo, 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/110215 | |
dc.description.abstract | Sammendrag Bakgrunn, problemstilling og forskningsspørsmål: Helsevesenet består av sammensatte og komplekse kunnskapsvirksomheter hvor en av lederoppgavene er å planlegge, utvikle og utnytte medarbeidernes kompetanse for å gi god og forsvarlig helsehjelp. Formålet med denne studien er å undersøke hvordan ledere i spesialisthelsetjenesten i Oslo universitetssykehus (OUS) arbeider med kompetanseledelse og kompetanseplanlegging med problemstillingen: Hvordan planlegger ledere i OUS for fremtidig kompetanse og utvikling av medarbeidere? For å belyse problemstillingen har jeg følgende forskningsspørsmål: 1. Hvordan arbeider ledere med å planlegge kompetanse og utvikling av medarbeidere? 2. Hvilke forhold angir ledere som fremmere og hemmere i arbeidet med kompetanseplanlegging og den enkelte medarbeider sin utvikling? 3. Hvordan erfarer ledere at de lykkes innenfor kompetanseplanlegging og utvikling av medarbeidere? 4. Hva er det som motiverer ledere til dette arbeidet? Metode: Studien er basert på datainnsamling fra åtte semistrukturerte individuelle intervjuer med strategisk utvalg. Systematisk tekstkondensering ble benyttet som kvalitativ analysemetode. Resultat: Sentrale tema som fremstår betydningsfulle for ledere er empowerment og selvledelse, motivasjon samt opplevelsen av å være en leder i spagaten mellom drift og fag. Alle lederne bruker en eller annen form for kompetanseplanlegging og kompetanseutvikling i sine arbeidsmetoder. Bruk av overordnete strategier innenfor kompetansearbeidet er varierende, men de fleste vektlegger bruk av medarbeidersamtaler, handlingsplaner, kurs og utdanninger. Konklusjon: Kompetanseutvikling og kompetanseplanlegging fremstår essensielt for lederne. Motivasjon, trivsel og et godt arbeidsmiljø er viktige faktorer i kompetansearbeidet | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | | |
dc.title | Kompetanseledelse | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2024-03-30T00:30:13Z | |
dc.creator.author | Ljungmann, Vibeke Jane Mack Paton | |
dc.date.embargoenddate | 2024-12-22 | |
dc.rights.terms | Utsatt tilgjengeliggjøring: Kun forskere og studenter kan få innsyn i dokumentet. Tilgangskode/Access code B | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.rights.accessrights | embargoedaccess | |