Hide metadata

dc.contributor.authorNygård, Agnete Marie
dc.date.accessioned2024-03-23T00:31:13Z
dc.date.available2024-03-23T00:31:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNygård, Agnete Marie. "Da kjenner vi altså skogens vilje" En økokritisk motivstudie av Mengele Zoo (1989) og Zoo Europa (2018) av Gert Nygårdshaug. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/110044
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker og sammenlikner jeg hvordan økokritiske perspektiver kommer til uttrykk i romanene Mengele Zoo (1989) og Zoo Europa (2018) av Gert Nygårdshaug. Ved å se på første og siste roman i Mino-serien ønsker jeg særlig å undersøke om det er finnes noen forskjeller eller konflikter i to romanenes normstrukturer. Min problemstilling kan derfor formuleres slik: Hvordan tematiserer ledemotivene i Mengele Zoo og Zoo Europa økokritiske perspektiver, og har romanenes normer endret eller utviklet seg? Oppgaven innledes med en presentasjon av prosjektet og romanene. Deretter går jeg gjennom romanenes resepsjon og tidligere forskning. Videre redegjør jeg for dypøkologi, økofeminisme og apokalypselitteratur, som utgjør det teoretiske grunnlaget for analysen min. Deretter går jeg gjennom metoden jeg benytter meg av i analysen, og utdyper norm-begrepet. For å undersøke problemstillingen har jeg valgt ut ledemotiver som på ulikt vis berører forholdet mellom mennesker og natur. Motivene jeg vil se på i analysen er agens, kjønn, magi, vitenskap og apokalypse. Her vil magi og vitenskap undersøkes som et motivpar. I analysen undersøker jeg først hvilken agens naturen og menneskene utviser. Jeg ser på hvem som har evnen til å skape endring, og hvem som fremstilles som mer passive. Jeg ser spesielt på om naturen har en tydelig tilstedeværelse i fortellingene, eller om den havner i bakgrunnen for det menneskelige. Videre ser jeg på hvordan natur/kultur-dikotomien også speiles i kjønnsmotivet, og i motivparet magi/vitenskap. Til slutt ser jeg hvordan apokalypsemotivet tematiserer menneskenes ansvar overfor naturen. Jeg undersøker også hvordan apokalypsemotivet er med på å skildre ideen om en utopi, og hvordan det pastorale står i konflikt med de dypøkologiske verdiene som preger deler av romanenes normstrukurer.nob
dc.description.abstractIn this thesis I examine and compare how ecocritical perspectives are expressed through the leitmotifs of the novels Mengele Zoo (1989) and Zoo Europa (2018) by Gert Nygårdshaug. By analysing the first and the last novel of the Mino-series I want to examine whether there are any differences or conflicts within their norm structure. My research question can therefore be formulated like this: How does the leitmotifs in Mengele Zoo and Zoo Europa thematize ecocritical perspectives, and have the norms of the novels changed or developed in any way? The thesis begins with an introduction of the project, followed by summaries of the novels. Then I go through the novels’ reception and past research on the Mino-series. I then present the theoretical framework for the analysis, which constitutes theory of deep ecology, ecofeminism, and apocalyptic literature. I then present the methodology I will be using in my analysis, and I elaborate on the concept of ‘norms’ in literature. To try to answer my research question I have chosen some leitmotifs that in some way depict the relationship between humans and nature. The motifs I have chosen to examine are agency, gender, magic, science, and apocalypse. Magic and science will be analysed as a motif pair. In my analysis I first examine what kind of agency nature and humans exhibit. I look at who can create change, and who are depicted as more passive. I also look in to whether nature has a clear presence within the story, or if it is depicted as more of a backdrop for the human narratives. Furthermore, I examine how the nature/culture-dichotomy is mirrored in the gender motif, and the magic/science motif pair. Finally, I look at how the apocalypse motif thematises the human’s responsibility towards nature. I also examine how the apocalypse motif contributes to idea of a utopia, where the pastoral is contrasted by the deep ecological values that characterises parts of the novels’ norm structure.eng
dc.language.isonob
dc.subjectMinoserien
dc.subjectNygårdshaug
dc.subjectøkofeminisme
dc.subjectdypøkologi
dc.subjectapokalypse
dc.subjectØkokritikk
dc.title"Da kjenner vi altså skogens vilje" En økokritisk motivstudie av Mengele Zoo (1989) og Zoo Europa (2018) av Gert Nygårdshaugnob
dc.title.alternativeAn ecocritical motif study of Mengele Zoo (1989) and Zoo Europa (2018) by Gert Nygårdshaugeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-03-24T00:30:13Z
dc.creator.authorNygård, Agnete Marie
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata