Abstract
Knud Knudsen var en pioner i norsk fotohistorie som fotograferte minst 10 000 bilder og er kjent for å ha dannet bildet av det norske landskapet. Bildene hans er skrevet mye om i norsk kunsthistorie, men isbrefotografiene hans er ikke forsket nok på. Med isbresmeltingen vi ser i samtiden har det oppstått et akutt behov for å studere disse gigantene som er i ferd med å gå tapt, både for å øke bevisstheten om isbreenes verdi og konsekvensene av klimaendringene. Epistemologisk, er utgangspunktet for denne masteroppgaven i skjæringspunktet mellom estetikk og økokritikk, og argumenterer for en ontologisk likestilling, inspirert av Graham Harmans objekt-orientert ontologi. Masteroppgaven presenterer en tredelt tese. Den første delen adresserer den ekte isbreens ontologiske utilgjengelighet, den andre medieringen av isbreens sanselige kvaliteter og den tredje den estetiske opplevelsen av isbreene gjennom Knud Knudsens fotografier. Ved å anvende OOO i analysen av fotografiene til Knudsen, konkluderer jeg med at fotografiene og isbreene er begge ekte objekter med ekte kvaliteter som eksisterer i sin egen rett, og blir tilgjengelige for en bevissthet eller betrakter gjennom sanselige objekter med tilhørende sanselige kvaliteter. Oppgaven argumenterer for fotografienes evne til å både materialisere isbreenes sanselige kvaliteter og gjennom deres estetikk, gi oss en opplevelse av å komme nærmere de ekte isbreene. Ifølge Harman oppstår estetikk som et resultat av en rift mellom det ekte objektet og dets sanselige kvaliteter. Dette leder til at betraktere som lever seg inn i bildene kan feste seg til det ekte objektet. Knud Knudsens isbrefotografier er taktile, underlige, rytmiske og kan vekke sanselige erfaringer utover det rent visuelle, de viser isens isetehet.