Hide metadata

dc.date.accessioned2024-03-18T18:05:55Z
dc.date.available2024-03-18T18:05:55Z
dc.date.created2023-12-11T09:10:52Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationBø, Ragnhild Marthine Gullåsen, Hildegunn . Finsiden av kulturlivet. Balkegruppen og Middelaldersalen på Historisk museum. Kunst og kultur. 2023, 106(4), 148-165
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/109780
dc.description.abstractDen 30. november 1979 åpnet en ny middelalderutstilling på Historisk museum i Oslo. Utstillingens design var utformet av den internasjonalt anerkjente arkitekten Sverre Fehn (1924–2009) og museets konservator Martin Blindheim (1916–2009) var kurator. Utstillingens bærende idé var at arkitektur, montre og gjenstander skulle spille sammen, og den ble stående nærmest urørt i 43 år. I løpet av disse årene ble utstillingen like kjent som «Fehn-rommet» som en middelalderutstilling. Med utgangpunkt i en ikonografisk undersøkelse av kalvariegruppen fra Balke kirke (1260–80), vil vi i denne artikkelen se nærmere på de historiske betingelsene for utstillingen i 1979 og vise hvordan et ensidig faglig søkelys på stilkritiske studier og en stor vektlegging av estetiske kvaliteter ved enkeltverk kan ha bidratt til å sementere en ikonografisk identifikasjon som ikke lenger kan anses å være gyldig. Videre ønsker vi å vise betydningen av kunnskap om et verks ikonografi og opprinnelig brukskontekt og oppfordre til at slik kunnskap inkluderes i arbeidet med en eventuell ny permanent utstilling av en av Europas best bevarte samlinger av middelalderens kirkekunst.1
dc.languageNO
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleFinsiden av kulturlivet. Balkegruppen og Middelaldersalen på Historisk museum
dc.title.alternativeNONorskNorwegianFinsiden av kulturlivet. Balkegruppen og Middelaldersalen på Historisk museum
dc.typeJournal article
dc.creator.authorBø, Ragnhild Marthine
dc.creator.authorGullåsen, Hildegunn
cristin.unitcode185,14,33,50
cristin.unitnameKunsthistorie
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin2211494
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Kunst og kultur&rft.volume=106&rft.spage=148&rft.date=2023
dc.identifier.jtitleKunst og kultur
dc.identifier.volume106
dc.identifier.issue4
dc.identifier.startpage148
dc.identifier.endpage165
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/kk.106.4.1
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn0023-5415
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International