Hide metadata

dc.contributor.authorAmlie, Kristine
dc.date.accessioned2024-03-09T00:32:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationAmlie, Kristine. Hva påvirker motivasjon og trivsel hos nukleærmedisinere i deres daglige arbeid? En kvalitativ studie.. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/109387
dc.description.abstractBakgrunn og problemstilling: Denne masteroppgaven handler om motivasjon og ledelse i helsevesenet, og søker å finne svar på hva som motiverer nukleærmedisinere på offentlig sykehus i deres daglige arbeid. Grunnen til at jeg har valgt dette tema er at både egen erfaring, men også forskning viser hvilke positive effekter arbeidsmotivasjon kan ha på individer og arbeidsmiljø. Motivasjon har betydning for arbeidsinnsats og trivsel, og dermed på den innsats nukleærmedisinere gjør i sitt daglige virke. Fornøyde ledere og medarbeidere vil også oppnå bedre livskvalitet og høyere selvbilde. Formålet med studien har vært å undersøke hvilke faktorer som styrker medarbeidernes motivasjon, samt få en økt forståelse for hvilke tiltak ledere kan bruke for å fremme og styrke ansattes motivasjon. Studiens forskningsspørsmål er: Hva påvirker motivasjon og trivsel hos nukleærmedisinere i deres daglige arbeid? Teoretisk rammeverk: Det teoretiske grunnlaget består av teori knyttet til indre og ytre motivasjon, samt ulike teorier tilknyttet motivasjon som behovsteorien til Maslow, Selvbestemmelsesteorien til Deci og Ryan, Herzbergs To-faktorteori og Prillelentskys teori om «mattering». I tillegg trekkes det inn ulike teorier om ledelse og teambygging. Materiale og metode: Forskningsprosjektets empiriske materiale bygger på en kvalitativ undersøkelse med utgangspunkt i data fra åtte dybdeintervjuer med nukleærmedisinske leger, hvorav tre er ledere innen samme fagfelt, såkalte førstelinjeledere i helsetjenesten. Alle informantene arbeidet ved ett av de tre sykehusene Rikshospitalet, Radiumhospitalet og Ullevål Sykehus. I intervjuene ble det lagt vekt på å få frem ledernes og medarbeidernes egne tanker og meninger rundt tematikken. Med dette som utgangspunkt er det innsamlede materialet analysert og tolket. Hovedfunn: Informantenes uttalelser har flere likhetstrekk med litteraturens beskrivelser av hva som innvirker på motivasjon. En kombinasjon av de ulike motivasjonsteoriene bidrar til å beskrive hva som skal til for at medarbeiderne motiveres og trives i sitt daglige arbeid. Resultatene av intervjuene viser tydelig at motivasjon ikke er en top-down-prosess, men snarere en kombinasjon av ulike faktorer som virker begge veier. Ledere og medarbeidere motiverer hverandre. For medarbeiderne er de viktigste motivasjonsfaktorer autonomi, det å få jobbe med et fag som oppleves interessant og meningsfullt, ha mulighet for faglig og personlig utvikling, samt sosial tilhørighet med kollegaer i avdelingen. De vurderer det som svært viktig å ha betydelig innflytelse på arbeidssituasjonen. Uttalelsene informantene ga i intervjuene tyder på at de har så høy grad av indre motivasjon, at vi kan snakke om autonom motivasjon. Det fremkom at noe av det viktigste lederne kan gjøre for å bidra til god motivasjon er å utvikle et godt og tillitsfullt relasjonelt forhold til medarbeiderne, hvor de ser den enkelte, er rause med støtte og anerkjennelse, men også at de har evnen til å vise handlekraft, ta tak i problemer og bidra til løsninger når det trengs. Diskusjon og konklusjon: Mine funn viser at motivasjon og trivsel i første rekke henger sammen med fagfeltet og et godt sosialt miljø. Deltakerne i studien verdsetter mestring, myndiggjøring og faglig utvikling høyest. Undersøkelsen viser at det er en tydelig kobling mellom motivasjon og trivsel og avdelingens måloppnåelse. Den kollegiale følelsen i avdelingen påvirker i stor grad villigheten til å bistå og yte ekstra når det er lange beskrivelseslister, ferier eller fravær av andre grunner. Studien indikerer at lederne kan bidra til medarbeidernes egenmotivasjon ved å utvikle gode relasjoner, uttrykke støtte og anerkjennelse, se hver enkelt medarbeider, og tilstrebe rettferdig behandling av alle. Lederne kan også gjøre en forskjell ved at de kan være gode rollemodeller, vise tillit og gi utfordringer, ha personlig omtanke for hver enkelt medarbeider man har ansvar for, og ikke minst gi mulighet for faglig utvikling. Kunnskap om hva som motiverer høyt utdannede kunnskapsmedarbeidere og kjennskap til teorier om motivasjon kan bidra til at ledere legger til rette for at medarbeidere er motivert.nob
dc.language.isonob
dc.subjectMotivasjon. Ledelse. Kunnskapsmedarbeidere. Motivasjonsfaktorer.
dc.titleHva påvirker motivasjon og trivsel hos nukleærmedisinere i deres daglige arbeid? En kvalitativ studie.nob
dc.title.alternativeWhat influences motivation and well-being among nuclear medicine physicians in their daily work? A qualitative study.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-03-10T00:31:09Z
dc.creator.authorAmlie, Kristine
dc.date.embargoenddate3023-10-05
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata