Abstract
I denne avhandlingen utforsker jeg endringene i den delte følelsen av farskap mellom to generasjoner av norske middelklassefedre. Utforskningen er basert på personlige fortellinger om farskap slik de framstår gjennom semistrukturerte intervjuer med to grupper, den første gruppen bestående av 6 intervjuer med fedre til barn født på 1990-tallet, og den andre bestående av 5 intervjuer med fedre til små barn på tidspunktet for intervjuene sent i 2022 til tidlig i 2023. Som viktig kontekst for denne utforskningen, gir jeg en oversikt over historien om 'den nye faren' på 1990-tallet slik den framstår i den norske offentlige fortellingen og tidligere forskning. I det jeg gjør dette, argumenterer jeg for at 'den nye faren' er både en beskrivelse av mennene som gjorde det til sitt prosjekt å gå inn i familien og omsorgsgiverrollen på måter som deres fedre ikke hadde gjort før dem, og en figur som symboliserer en samfunnsmessig endring mot én spesifikk versjon av nytt farskap. Etter dette konstruerer jeg et teoretisk og metodologisk analytisk rammeverk som trekker på narrativ hermeneutikk for å foreslå begrepet ‘delt følelse av farskap’. Gjennom dette begrepet forstås farskapsopplevelser som både subjektive og sosiale, med personlige farskapsprosjekter som utvikles mot en tidsmessig horisont av pre-kognitiv tolkning. Med utgangspunkt i dette rammeverket, analyserer jeg hvordan denne delte følelsen av farskap framstår forskjellig mellom de to generasjonsgruppene, og hvordan disse forskjellene framstår som referanser til delte farskapsprosjekter innenfor de ulike generasjonene. I min analyse finner jeg at mens 90-tallsgruppen så det som viktig å etablere seg som nye i kontrast mot generasjonen av sine fedre, ser 20-tallsgruppen seg heller som like sine fedre i sitt farskap. Imidlertid framstår det normative idealet om å ta eierskap til sin rolle som primær omsorgsgiver på like fot med mor som sterkere i 20-tallsgruppen, og fremstår som en implisitt fortsettelse av 'den nye faren'-prosjektet til 90-talls generasjonen.