Abstract
Gjennom en litteraturgjennomgang og analyse av primærdata fra pårørendeundersøkelser fra sykehjem i Oslo kommune gjennomført av Sykehjemsetaten i 2023, tar denne oppgaven sikte på å utforske mekanismene som fører til forskjeller i tjenestelevering mellom ulike aktører i sykehjemssektoren. Den teoretiske tilnærmingen vurderer forventninger til ideelle og offentlige aktører fra et økonomisk perspektiv og ser på relevant forskning i den norske konteksten. Videre undersøker oppgaven hvordan tjenestetilbudet i Oslo kommune kan bli påvirket av de nåværende markedsforholdene. Analysen av primærdata blir utført ved hjelp av flere statistiske metoder med fokus på å undersøke variasjoner mellom ideelle og kommunale sykehjem. Hovedfunnene i oppgaven er at tilfredsheten ved tjenestetilbudet er noe høyere ved ideelle sykehjem på noen aspekter, men det ble ikke avdekket store eller konsistente forskjeller i tilfredshet mellom ideelle og kommunale sykehjem. Dette funnet samsvarer med forventningene fra litteraturen og peker på kompleksiteten ved kvalitetsmåling av tjenestetilbudet, og av hvordan denne påvirkes av eierform. Oppgaven understreker behovet for videre forskning for å forstå de underliggende årsakene til tjenestekvaliteten på det helhetlige markedstilbudet. Dette kan på sikt informere politikk og praksis, og bidra til utviklingen av en robust og langsiktig bærekraftig sykehjemssektor i Norge. Oppgaven ønsker å bidra til den eksisterende litteraturen om sykehjemssektoren i Oslo kommune, og fremhever viktigheten av ytterligere forskning for å belyse hvordan ulike eierformer kan påvirke kvaliteten på sykehjemstjenester. Dette er ikke tilstrekkelig mulig med datagrunnlaget og forskningen som eksisterer per i dag.