Hide metadata

dc.contributor.authorJohnston, Marianne Ulstein
dc.date.accessioned2024-02-08T00:30:43Z
dc.date.available2024-02-08T00:30:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationJohnston, Marianne Ulstein. Lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse – implikasjoner for skoleledelse. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/107696
dc.description.abstractDenne mastergradsoppgaven har et innhold som kan knyttes til temaområdet ledelse av pedagogisk virksomhet, hovedsakelig forstått som ledelse av profesjonsfellesskapet og skoleleders tilrettelegging for utvikling av læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse. Jeg har et spesielt fokus på læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse og hvordan en skoleleder skal kunne legge til rette for utvikling av praksis gjennom kollektivt samarbeid i det profesjonsfaglige fellesskapet på skolen. Skoleleder har et overordnet ansvar for å drive utviklingsarbeid for sitt profesjonsfellesskap, og da vil det også være viktig for en skoleleder å kunne tilrettelegge utvikling av praksis ut i fra det kompetansegrunnlaget og de læringsbehov profesjonsfellesskapet har. Profesjonsfellesskapet har et mangfold av ulike læringsbehov, og kompleksiteten i tilretteleggingen vil være skoleleders utfordring å navigere gjennom. Gjennom denne forskningen har jeg gjort flere interessante funn som sier noe om hvilke holdninger, motivasjon og kompetanse lærere i ulike aldre rapporterer om egen profesjonsfaglig digital kompetanse. Denne kunnskapen sammen med de teorier som jeg har beskrevet kan jeg som skoleleder bruke i egen praksis for å bedre kunne legge til rette for læringsarbeid og kompetanseutvikling i mitt eget profesjonsfellesskap. Noen av de mest sentrale funnene mine er at lærere uavhengig av alder ønsker å bruke digitale verktøy i læringsarbeid og undervisning. Lærere i aldersgruppen fra 60 år og oppover skiller seg noe ut med at de i mindre grad enn de yngre lærerne ønsker dette. Lærere i aldersgruppen over 60 år er i større grad enn de yngre lærere enige i at elevers teknologibruk i skolen kan fortrenge andre viktige kunnskaper og kompetanser. Motsatt ser vi at spesielt de yngste lærerne under 30 år i stor grad er uenige i at elevers teknologibruk i skolen kan fortrenge andre viktige kunnskaper og kompetanser. Jeg har i denne oppgaven gjennomført en deskriptiv studie som en del av kvantitativ metode. Med et stort datagrunnlag har jeg hatt mulighet til å trekke ut materiale som jeg deretter har analysert. Funnene blir i stor grad fremstilt som frekvensoversikter i tabeller. Min masteroppgave er et bidrag til å kunne få økt kunnskap om læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse, og hvilke implikasjoner det vil kunne gi for skoleleders videreutvikling av profesjonsfellesskapet og deres profesjonsfaglige digitale kompetanse.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleLærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse – implikasjoner for skoleledelsenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-02-08T00:30:43Z
dc.creator.authorJohnston, Marianne Ulstein
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata