Hide metadata

dc.contributor.authorLundevall, Ingebjørg
dc.date.accessioned2024-02-08T00:30:25Z
dc.date.available2024-02-08T00:30:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationLundevall, Ingebjørg. Traumeinformert tilnærming i skolen: En kvalitativ casestudie av profesjonsutvikling knyttet til traumeinformert praksis ved et voksenopplæringssenter. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/107688
dc.description.abstractDette er en kvalitativ casestudie av skolelederes og læreres erfaringer med å bli og å jobbe traumeinformert. Tidligere studier understreker behovet for at lærere får styrket sin traumekompetanse og sin henvisningskompetanse. Formålet med denne studien var å få økt innsikt i profesjonsutvikling og praksis fra en skole som har jobbet med nettopp dette. Jeg studerte et kommunalt voksenopplæringssenter som jeg har valgt å kalle Voks skole. Voks skole har drevet profesjonsutvikling for å bli og å være såkalt «traumeinformert» ved hjelp av eksterne eksperter og gjennom eget, lokalt arbeid. Jeg gjennomførte åtte kvalitative dybdeintervju for å få tykke beskrivelser av praksis. Informantene var fire lærere, tre ledere og én leder fra en samarbeidende tjeneste. Jeg har brukt teori om praksisarkitekturer som rammeverk i analyse og diskusjon. Tidligere studier har identifisert flere forutsetninger for å lykkes med profesjonsutvikling. På Voks skole synes kompetansehevingstiltaket traumeinformert tilnærming å oppfylle flere av disse forutsetningene: Faglig kompetanse hos de eksterne ekspertene i møte med den pedagogiske kompetansen på skolen, opplevelsen av behov og relevans hos profesjonsfellesskapet, og tid til å tilpasse ekstern kunnskap til lokal kontekst. Studien synliggjør en rekke arrangement som kan muliggjøre traumeinformert praksis: Felles sosiale aktiviteter for hele skolen, kreative undervisningsformer og steder, utvidet lunsjpause, kontaktlærer til alle elever, medlærer i alle klasser, formelle og uformelle arenaer for profesjonsetiske samtaler, årlig fagdag knyttet til traumer, godt kjente rutiner når elever strever psykisk, tett samarbeid med andre tjenester og daglig tilgjengelig helsetjeneste. De nevnte faktorene synes å gi profesjonsfellesskapet både henvisningskompetanse og henvisningsmulighet. Studien peker og på noen forhold som kjennetegner voksenopplæringen generelt og som kan begrense mulighetene for traumeinformert praksis: Uforutsigbarhet i antall elever og klasser, opplevelse av diskriminering og forskjellsbehandling i samfunnet, ikke lovfestet rett til kontaktlærer, og ikke lovfestet rett til skolehelsetjeneste.  nob
dc.language.isonob
dc.subjectprofesjonsfellesskap
dc.subjectpraksisarkitekturteori
dc.subjectvoksenopplæring
dc.subjecttraumeinformert tilnærming
dc.subjectprofesjonsutvikling
dc.titleTraumeinformert tilnærming i skolen: En kvalitativ casestudie av profesjonsutvikling knyttet til traumeinformert praksis ved et voksenopplæringssenternob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-02-08T00:30:25Z
dc.creator.authorLundevall, Ingebjørg
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata