Hide metadata

dc.contributor.authorHegna-Malmin, Siw-Anett
dc.date.accessioned2024-02-08T00:30:23Z
dc.date.available2024-02-08T00:30:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationHegna-Malmin, Siw-Anett. Ledelse og tilpasset opplæring i grunnskolen. Rektors forståelse og håndtering av praksis.. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/107687
dc.description.abstractDette masterprosjektet er en kvalitativ studie av skoleledelse og tilpasset opplæring. Det er lagt vekt på hvordan skolens ledelse, i dette tilfellet, rektor forstår og håndterer forventningen om tilpasset opplæring. Masterprosjektet har hatt som formål å bidra med økt innsikt knyttet til tilpasset opplæring i skolen ut ifra et ledelsesperspektiv. Prosjektets formål har hatt sitt utspring i juridiske, politiske, pedagogiske og teoretiske perspektiver. Datamaterialet som utgjør det empiriske grunnlag er innhentet med ved hjelp av det semistrukturerte forskningsintervjuet. Det har vært gjennomført intervju med fire grunnskolerektorer. Masterprosjektets analytiske og teoretiske rammeverk består av kunnskapsgrunnlag om tilpasset opplæring som et politisk verktøy for å nå politiske målsetninger. Det analytiske rammeverket består videre av hvordan tilpasset opplæring er nedfelt som forventning i det juridiske landskapet samt pedagogisk sett hva selve begrepet tilpasset opplæring inneholder, og hvordan begrepet blir definert, kan forstås og fortolkes. Masterprosjektets teoretiske rammeverk ser tilpasset opplæring og ledelse i lys av perspektiver på elevsentrert ledelse, rektors rolle som leder og mikropolitisk aktør, samt perspektiver på styring, ansvar og tillitt som spenninger som rektor må håndtere i arbeidet med blant annet tilpasset opplæring. Det er masterprosjektets analytiske og teoretiske rammeverk som ligger til grunn for masterprosjektets analyse og drøfting av funn. Rektorene viser gjennom studiens innhentede datamateriale at de har noen likheter og noen ulikheter når det dreiser seg om tilpasset opplæring og ledelse av tilpasset opplæring. De mest sentrale funnene handler om at samtlige av rektorene i studien er opptatt av elevsentrert ledelse, og at det å skape gode og inkluderende læringsmiljø i tråd med opplæringslovens §1-1 og 1-3 samt lovparagrafens forventning til verdisyn og skolens mandat. Når det dreier seg om det som kan sees som likheter hos rektorene så viser analysen at samtlige av rektorene i datamaterialet er opptatt av mestring og trivsel som en del av sin forståelse knyttet til tilpasset opplæring. Rektorene mener også at alle elever har rett til tilpasset opplæring. Likevel vier rektorene lite av sin oppmerksomhet mot elever med høyt læringspotensial eller er opptatt av om det finnes for eksempel ulikheter mellom jenter og gutter og deres læring og prestasjoner. Rektorene er i sin helhet mest opptatt av tilpasset opplæring for de elevene som har en form for faglig eller sosialt lavpresterende resultat. Analysen peker også i retning av at de fire informantene hadde samme oppfatning av rektors rolle og involvering av den praktiske og pedagogiske utførelsen av tilpasset opplæring. Rektorene er involvert blant annet i forbindelse med å sette mål og retning for skolen, men når det kommer til den daglige og praktiske utførelsen, så kan det se ut til at den den er distribuert ut til lærerne og skolens pedagogiske personal. Videre anvender rektorene organisering av for eksempel godt læringsmiljø på skolen og i klassen, samt organisering av fellestid, samarbeid og team som verktøy for å håndtere og lede forventninger til tilpasset opplæring. Når det dreier seg om det som er ulikt hos rektorene så legges det vekt på i dette masterprosjektet om hvordan rektorene forstår, tolker og leder tilpasset opplæring ved egen skole. Rektorene viser gjennom sine intervjuer at de har noe ulik kunnskap og forståelse om hva begrepet tilpasset opplæring inneholder, og hvordan begrepet kan forstås, fortolkes og operasjonaliseres. Analysene i dette masterprosjektet viser at rektorene responderer ulikt på hvordan de setter mål og retning for tilpasset opplæring for egen skole. De er ulike i skolens innhold, utviklingsarbeid og hvordan dette ledes fram. Alle rektorene må håndtere spenninger på ulike nivå, både innad og utad i skoleorganisasjonen. Funnene viser at rektorene håndterer spenninger i spennet fra å bruke styringsretten sin som rektor til å utarbeide skolens plangruppe til samarbeidsverktøy som middel for å håndtere spenninger. Kort oppsummert viser analysen at rektorene løser sitt oppdrag som rektor på ulik måte når det gjelder ledelse av tilpasset opplæring og hvordan de ulike skolene med rektor i spissen forstår, tolker, operasjonaliserer og håndterer forventningen om tilpasset opplæring.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleLedelse og tilpasset opplæring i grunnskolen. Rektors forståelse og håndtering av praksis.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-02-08T00:30:23Z
dc.creator.authorHegna-Malmin, Siw-Anett
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata