Hide metadata

dc.contributor.authorBeisland, Hanna Holm
dc.date.accessioned2024-02-08T00:30:17Z
dc.date.available2024-02-08T00:30:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationBeisland, Hanna Holm. Ingen utenfor En casestudie av en skoles arbeid med inkluderende praksiser. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/107684
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i utdanningsledelse er skrevet ved Universitetet i Oslo og handler om inkludering. Oppgaven er en kvalitativ casestudie som ser på arbeidet med inkluderende praksiser ved en barneskole i Oslo. Formålet med oppgaven er å belyse hvordan inkluderende praksiser settes på dagsorden og følges opp. Problemformuleringen lyder som følger: Hvordan arbeide med inkluderende praksiser i skolen? I min studie ønsker jeg et innblikk i hvordan arbeid med inkludering er nedfelt i skolens styringsdokumenter, hvordan rektor leder arbeidet og hvordan skolen legger til rette for inkludering av elever som går i innføringstilbud. Studien er forankret i teori om inkludering, i teori om kjernekompetanser i effektiv skoleledelse og i teori om konseptuelle egenskaper i profesjonelle læringsfellesskap. Metodene som er benyttet i datainnsamlingen, er henholdsvis dokumentanalyse og semistrukturerte intervjuer. Mine funn viser at inkludering synes å være et viktig aspekt ved skolens kvalitetsarbeid. Både styringsdokumenter og informantenes opplevelse preges av en tydelig uttalt visjon om inkludering på skolen. Funnene indikerer videre at skoleledelsen spiller en sentral rolle i arbeidet med inkluderende praksiser. Samtidig viser funn at arbeidet med inkludering er komplekst, og at skolen er et komplekst organisatorisk system med mange ulike oppgaver og grupperinger å ta hånd om. Funn indikerer at skolen er et lærende profesjonsfellesskap, og skolen driver med systematisk utviklingsarbeid som støtter opp under gjennomføring av inkluderende praksiser. Det kommer imidlertid også fram at visjonen og utviklingsarbeidet i større grad er rettet mot det ordinære tilbudet enn skolens innføringstilbud, og at det synes å være behov for en mer systematisk tilrettelegging for inkludering av elevene i innføringstilbudet.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleIngen utenfor En casestudie av en skoles arbeid med inkluderende praksisernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-02-08T00:30:17Z
dc.creator.authorBeisland, Hanna Holm
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata