dc.date.accessioned | 2024-01-29T18:13:40Z | |
dc.date.available | 2024-01-29T18:13:40Z | |
dc.date.created | 2023-12-08T14:46:20Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Finbråten, Hanne Søberg Guttersrud, Øystein Foss, Camilla Pettersen, Kjell Sverre Tørris, Christine Meyer, Mona Elisabeth Halvorsrud, Hedvig Stensrud, Helge Sandbekken, Ida Hellum Sæland, Mone Eli Grønlien, Heidi Kristine . Bruk av «concept cartoons» i kombinasjon med digitalt student-respons-system for å støtte læring i Anatomi, fysiologi og biokjemi i sykepleierutdanningen - En undervisningsstrategi for å fremme studentaktiv læring.. UNIPED. 2023, 46(4), 230-244 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/107231 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Gode kunnskaper i anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB) er nødvendig for at sykepleierstudenter skal kunne utvikle et klinisk blikk. Resultater fra nasjonal eksamen i AFB viser at mange sykepleierstudenter strever med dette emnet. Studentaktive læringsformer i undervisningen kan bidra til økt kognitivt engasjement hos studentene. Bruk av concept cartoons (CC) sammen med digitalt student-respons-system (SRS) kan anvendes som undervisningsstrategi for å fremme studentaktivitet i store studentgrupper. CC består av illustrasjoner som presenterer både vitenskapelig aksepterte påstander og feilforestillinger om sentrale begreper og prosesser i AFB. Hensikt: Hensikten med denne studien var å beskrive hvordan CC i kombinasjon med digital SRS kan benyttes som en studentaktiv læringsform i ulike undervisningsformer for å støtte sykepleierstudenters læring i AFB. Metode: Studien har et kvasieksperimentelt deskriptivt kvantitativt design. CC ble anvendt sammen med SRS i digital undervisning ved sykepleierutdanningen ved tre universiteter/høgskoler høsten 2020 (n = 92–671). Anvendelsen av CC fulgte tenk–par–del-modellen, og studentene stemte på samme CC tre ganger i samme undervisningsøkt. Data ble analysert ved bruk av frekvensanalyser, Cochrans Q og Chi-square test. Resultat: Det var en økning i prosentandelen studenter som valgte det beste svaralternativet mellom de tre avstemningene. For de fleste CC var det en særlig økning i prosentandelen beste svar ved andre avstemning, etter at svaralternativene hadde blitt diskutert med medstudenter. Konklusjon: CC kan støtte læringen av sentrale begreper og fysiologiske prosesser. Undervisningsstrategien med CC i kombinasjon med digital SRS kan egne seg til å fremme studentaktiv læring, særlig i forelesning. | |
dc.language | NO | |
dc.publisher | Universitets- og høgskolerådet | |
dc.rights | Attribution 4.0 International | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.title | Bruk av «concept cartoons» i kombinasjon med digitalt student-respons-system for å støtte læring i Anatomi, fysiologi og biokjemi i sykepleierutdanningen - En undervisningsstrategi for å fremme studentaktiv læring. | |
dc.title.alternative | ENEngelskEnglishUsing ‘concept cartoons’ in combination with a digital student-response system to support learning in Anatomy, Physiology, and Biochemistry in nursing education A teaching strategy to promote student-active learning | |
dc.type | Journal article | |
dc.creator.author | Finbråten, Hanne Søberg | |
dc.creator.author | Guttersrud, Øystein | |
dc.creator.author | Foss, Camilla | |
dc.creator.author | Pettersen, Kjell Sverre | |
dc.creator.author | Tørris, Christine | |
dc.creator.author | Meyer, Mona Elisabeth | |
dc.creator.author | Halvorsrud, Hedvig | |
dc.creator.author | Stensrud, Helge | |
dc.creator.author | Sandbekken, Ida Hellum | |
dc.creator.author | Sæland, Mone Eli | |
dc.creator.author | Grønlien, Heidi Kristine | |
cristin.unitcode | 185,15,27,0 | |
cristin.unitname | Naturfagsenteret | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 2211128 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=UNIPED&rft.volume=46&rft.spage=230&rft.date=2023 | |
dc.identifier.jtitle | UNIPED | |
dc.identifier.volume | 46 | |
dc.identifier.issue | 4 | |
dc.identifier.startpage | 230 | |
dc.identifier.endpage | 244 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/uniped.46.4.3 | |
dc.type.document | Tidsskriftartikkel | |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.issn | 1500-4538 | |
dc.type.version | PublishedVersion | |