Hide metadata

dc.date.accessioned2024-01-29T18:13:40Z
dc.date.available2024-01-29T18:13:40Z
dc.date.created2023-12-08T14:46:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationFinbråten, Hanne Søberg Guttersrud, Øystein Foss, Camilla Pettersen, Kjell Sverre Tørris, Christine Meyer, Mona Elisabeth Halvorsrud, Hedvig Stensrud, Helge Sandbekken, Ida Hellum Sæland, Mone Eli Grønlien, Heidi Kristine . Bruk av «concept cartoons» i kombinasjon med digitalt student-respons-system for å støtte læring i Anatomi, fysiologi og biokjemi i sykepleierutdanningen - En undervisningsstrategi for å fremme studentaktiv læring.. UNIPED. 2023, 46(4), 230-244
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/107231
dc.description.abstractBakgrunn: Gode kunnskaper i anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB) er nødvendig for at sykepleierstudenter skal kunne utvikle et klinisk blikk. Resultater fra nasjonal eksamen i AFB viser at mange sykepleierstudenter strever med dette emnet. Studentaktive læringsformer i undervisningen kan bidra til økt kognitivt engasjement hos studentene. Bruk av concept cartoons (CC) sammen med digitalt student-respons-system (SRS) kan anvendes som undervisningsstrategi for å fremme studentaktivitet i store studentgrupper. CC består av illustrasjoner som presenterer både vitenskapelig aksepterte påstander og feilforestillinger om sentrale begreper og prosesser i AFB. Hensikt: Hensikten med denne studien var å beskrive hvordan CC i kombinasjon med digital SRS kan benyttes som en studentaktiv læringsform i ulike undervisningsformer for å støtte sykepleierstudenters læring i AFB. Metode: Studien har et kvasieksperimentelt deskriptivt kvantitativt design. CC ble anvendt sammen med SRS i digital undervisning ved sykepleierutdanningen ved tre universiteter/høgskoler høsten 2020 (n = 92–671). Anvendelsen av CC fulgte tenk–par–del-modellen, og studentene stemte på samme CC tre ganger i samme undervisningsøkt. Data ble analysert ved bruk av frekvensanalyser, Cochrans Q og Chi-square test. Resultat: Det var en økning i prosentandelen studenter som valgte det beste svaralternativet mellom de tre avstemningene. For de fleste CC var det en særlig økning i prosentandelen beste svar ved andre avstemning, etter at svaralternativene hadde blitt diskutert med medstudenter. Konklusjon: CC kan støtte læringen av sentrale begreper og fysiologiske prosesser. Undervisningsstrategien med CC i kombinasjon med digital SRS kan egne seg til å fremme studentaktiv læring, særlig i forelesning.
dc.languageNO
dc.publisherUniversitets- og høgskolerådet
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleBruk av «concept cartoons» i kombinasjon med digitalt student-respons-system for å støtte læring i Anatomi, fysiologi og biokjemi i sykepleierutdanningen - En undervisningsstrategi for å fremme studentaktiv læring.
dc.title.alternativeENEngelskEnglishUsing ‘concept cartoons’ in combination with a digital student-response system to support learning in Anatomy, Physiology, and Biochemistry in nursing education A teaching strategy to promote student-active learning
dc.typeJournal article
dc.creator.authorFinbråten, Hanne Søberg
dc.creator.authorGuttersrud, Øystein
dc.creator.authorFoss, Camilla
dc.creator.authorPettersen, Kjell Sverre
dc.creator.authorTørris, Christine
dc.creator.authorMeyer, Mona Elisabeth
dc.creator.authorHalvorsrud, Hedvig
dc.creator.authorStensrud, Helge
dc.creator.authorSandbekken, Ida Hellum
dc.creator.authorSæland, Mone Eli
dc.creator.authorGrønlien, Heidi Kristine
cristin.unitcode185,15,27,0
cristin.unitnameNaturfagsenteret
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin2211128
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=UNIPED&rft.volume=46&rft.spage=230&rft.date=2023
dc.identifier.jtitleUNIPED
dc.identifier.volume46
dc.identifier.issue4
dc.identifier.startpage230
dc.identifier.endpage244
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/uniped.46.4.3
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn1500-4538
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International