dc.date.accessioned | 2024-01-16T16:46:11Z | |
dc.date.available | 2024-01-16T16:46:11Z | |
dc.date.created | 2023-11-01T16:00:58Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Tonne, Ingebjørg Golden, Anne . Grammatikken og læreren: Det grammatiske fundamentet i lesing. Acta Didactica Norden (ADNO). 2023, 17(4) | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/106908 | |
dc.description.abstract | Leseforståelsen til andrespråkselever henger tett sammen med deres metaspråklige bevissthet (Brenne, 2005; Stone et al., 2004; Kuo & Anderson, 2006; Clahsen et al., 2003; Carlisle, 2004, 2007). Hvis læreren selv har god grammatisk kunnskap, kan denne koblingen utnyttes didaktisk (Lyster, 2002; Bowers et al., 2010). Vi rapporterer her fra en undersøkelse av et norsk kommunalt kurs som ble etablert for å gi lærerne et bedre språkdidaktisk fundament i leseopplæringen. Vi spør hva slags aktiviteter for styrking av elevenes metaspråklige bevissthet lærerne rapporterer å ha gjennomført i klassene etter kursforelesningen, og videre spør vi hvordan disse aktivitetene ser ut til å være knyttet til innholdet i kurset. Gjennom ikke-deltakende observasjon fulgte vi kurset og de påfølgende lærerpresentasjonene, og vi har analysert læremiddelet som ble lagt til grunn i kurset. Vi finner at kurset og læremiddelet har store faglige og strukturelle mangler. Disse manglene reflekteres delvis i lærernes didaktiske opplegg presentert i etterkant av kurset. Lærerne blander sammen lyd- og ordstruktur, og de bruker lite grammatisk terminologi. Samtidig vitner de beskrevne didaktiske oppleggene om at lærerne har grepet hovedpoenget i kurset, nemlig at man kan øke den metaspråklige bevisstheten til elevene ved å utforske form-siden ved språk. | |
dc.language | NO | |
dc.publisher | Acta Didactica Norden | |
dc.rights | Attribution 4.0 International | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.title | Grammatikken og læreren: Det grammatiske fundamentet i lesing | |
dc.title.alternative | NONorskNorwegianGrammatikken og læreren: Det grammatiske fundamentet i lesing | |
dc.type | Journal article | |
dc.creator.author | Tonne, Ingebjørg | |
dc.creator.author | Golden, Anne | |
cristin.unitcode | 185,14,35,30 | |
cristin.unitname | Nordisk språk | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 2191208 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Acta Didactica Norden (ADNO)&rft.volume=17&rft.spage=&rft.date=2023 | |
dc.identifier.jtitle | Acta Didactica Norden (ADNO) | |
dc.identifier.volume | 17 | |
dc.identifier.issue | 4 | |
dc.identifier.pagecount | 21 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.5617/adno.9838 | |
dc.type.document | Tidsskriftartikkel | |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.issn | 2535-8219 | |
dc.type.version | PublishedVersion | |
dc.type.version | AcceptedVersion | |
cristin.articleid | 6 | |
dc.relation.project | NFR/223265 | |