Hide metadata

dc.date.accessioned2024-01-16T16:46:11Z
dc.date.available2024-01-16T16:46:11Z
dc.date.created2023-11-01T16:00:58Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationTonne, Ingebjørg Golden, Anne . Grammatikken og læreren: Det grammatiske fundamentet i lesing. Acta Didactica Norden (ADNO). 2023, 17(4)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/106908
dc.description.abstractLeseforståelsen til andrespråkselever henger tett sammen med deres metaspråklige bevissthet (Brenne, 2005; Stone et al., 2004; Kuo & Anderson, 2006; Clahsen et al., 2003; Carlisle, 2004, 2007). Hvis læreren selv har god grammatisk kunnskap, kan denne koblingen utnyttes didaktisk (Lyster, 2002; Bowers et al., 2010). Vi rapporterer her fra en undersøkelse av et norsk kommunalt kurs som ble etablert for å gi lærerne et bedre språkdidaktisk fundament i leseopplæringen. Vi spør hva slags aktiviteter for styrking av elevenes metaspråklige bevissthet lærerne rapporterer å ha gjennomført i klassene etter kursforelesningen, og videre spør vi hvordan disse aktivitetene ser ut til å være knyttet til innholdet i kurset. Gjennom ikke-deltakende observasjon fulgte vi kurset og de påfølgende lærerpresentasjonene, og vi har analysert læremiddelet som ble lagt til grunn i kurset. Vi finner at kurset og læremiddelet har store faglige og strukturelle mang­ler. Disse manglene reflekteres delvis i lærernes didaktiske opplegg presentert i etterkant av kurset. Lærerne blander sammen lyd- og ordstruktur, og de bruker lite grammatisk terminologi. Samtidig vitner de beskrevne didaktiske oppleggene om at lærerne har grepet hovedpoenget i kurset, nemlig at man kan øke den metaspråklige bevisstheten til elevene ved å utforske form-siden ved språk.
dc.languageNO
dc.publisherActa Didactica Norden
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleGrammatikken og læreren: Det grammatiske fundamentet i lesing
dc.title.alternativeNONorskNorwegianGrammatikken og læreren: Det grammatiske fundamentet i lesing
dc.typeJournal article
dc.creator.authorTonne, Ingebjørg
dc.creator.authorGolden, Anne
cristin.unitcode185,14,35,30
cristin.unitnameNordisk språk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin2191208
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Acta Didactica Norden (ADNO)&rft.volume=17&rft.spage=&rft.date=2023
dc.identifier.jtitleActa Didactica Norden (ADNO)
dc.identifier.volume17
dc.identifier.issue4
dc.identifier.pagecount21
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/adno.9838
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn2535-8219
dc.type.versionPublishedVersion
dc.type.versionAcceptedVersion
cristin.articleid6
dc.relation.projectNFR/223265


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International