Hide metadata

dc.date.accessioned2024-01-12T18:15:26Z
dc.date.available2024-01-12T18:15:26Z
dc.date.created2024-01-02T12:52:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/106781
dc.description.abstractPISA (Programme for International Student Assessment) er en internasjonal, komparativ undersøkelse av 15-åringers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing. Hensikten med PISA-undersøkelsen er å vurdere hvor godt elever på slutten av den obligatoriske skolegangen er forberedt på å bruke sine ferdigheter og kunnskaper i de tre fagområdene i videre studier, arbeidsliv og privatliv. Undersøkelsen gjør det mulig å studere hvordan resultatene endrer seg over tid og å sammenlikne resultater på tvers av land. Fra et norsk perspektiv er det særlig interessant å se på likheter og forskjeller mellom de nordiske landene. PISA-undersøkelsen er en del av kvalitetsvurderings­systemet. Det betyr at data og resultater fra PISA inngår som en av flere informasjonskilder for å vurdere kvaliteten i norsk skole. PISA-undersøkelsen har blitt gjennomført hvert tredje år siden år 2000, men ble utsatt fra 2021 til 2022 på grunn av covid-19-pandemien. Denne rapporten presenterer de første resultatene fra den åttende gjennomføringen av undersøkelsen, PISA 2022, med matematikk som hovedområde. Rapporten er skrevet for et allment publikum, men også for skoleledere, lærere, lærerstudenter og andre som er opptatt av tilstanden i norsk skole.
dc.languageNB
dc.publisherCappelen Damm Akademisk
dc.relation.urihttps://doi.org/10.23865/noasp.205
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titlePISA 2022 Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing
dc.title.alternativeNBNorsk, bokmålNorwegian, bokmålPISA 2022 Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing
dc.typeResearch report
dc.creator.authorJensen, Fredrik
dc.creator.authorPettersen, Andreas
dc.creator.authorFrønes, Tove Stjern
dc.creator.authorEriksen, Anna
dc.creator.authorLøvgren, Maria
dc.creator.authorNarvhus, Eva Kristin
cristin.unitcode185,18,2,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin2218913
dc.type.documentForskningsrapport
dc.source.isbn9788202830472


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International