Hide metadata

dc.contributor.authorEkhaugen, Silje Helene
dc.date.accessioned2024-01-08T23:00:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationEkhaugen, Silje Helene. Kvalitets- og utviklingsarbeid i skolen : Seks skolelederes arbeid med resultater fra nasjonale prøver og elevundersøkelsen. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/106634
dc.description.abstractI denne masteroppgaven utforsker jeg hvordan skoleleder bruker resultater fra nasjonale prøver og elevundersøkelsen i skolens kvalitets- og utviklingsarbeid. På bakgrunn av en forskningsgjennomgang, teoretisk rammeverk og et empirisk datamateriale, er følgende problemstilling blitt utformet: Hvordan arbeider og oppfatter skoleleder kvalitets- og utviklingsarbeidet med elevresultater fra nasjonale prøver og elevundersøkelsen? For å besvare denne problemstillingen er det blitt utformet tre empiriske forskningsspørsmål: 1 Hvordan bruker skoleleder elevresultater i sitt kvalitetsarbeid? 2 Hvilke erfaringer gjør skoleleder om bruken av elevresultater og vurderinger? 3 Hvordan vurderer de nytten av elevresultatene? Oppgaven bygger på en kvalitativ tilnærming hvor seks skoleledere ble intervjuet. Alle skolelederne har lang erfaring innen skoleverket, og representerer ulike kommuner. Det er gjennomført semistrukturerte intervjuer og intervjuguiden dekket følgende temaer: bruk og gjennomføring av nasjonale prøver og elevundersøkelsen, oppfatninger om det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet, og styring og ledelse av kvalitets-og utviklingsarbeidet. Ansvarliggjøring og institusjonell teori legger det teoretiske rammeverket for drøfting av analysen. Begrepet ansvarliggjøring vil bli presentert gjennom to fortolkninger av begrepet. Først vil ansvarliggjøring bli presentert som «accountability» og «responsibility», deretter blir prestasjonsorientert ansvarliggjøring og faglig-profesjonelt ansvar presentert. Videre vil det teoretiske rammeverket vektlegge institusjonell teori og institusjonelt arbeid. Oppgavens funn henviser til en aksept og tilslutning til bruk av elevresultater fra nasjonale prøver og elevundersøkelsen. Elevresultatene var implementert som en del av kvalitetsarbeidet i skolen, og skolelederne beskrev hvordan de organiserte og brukte resultatene i deres arbeid. Resultatene ble brukt som kartleggingsverktøy for iverksetting av tiltak, samt for å måle tilstanden i skolen. Som endel av skolens institusjonelle arbeid, er skolelederne opptatt av en samarbeidskultur i lærerstaben hvor kunnskap og erfaring ble delt. Skolelederne vektla resultatene fra nasjonale prøver og elevundersøkelsen, men resultatene var kun en del av kunnskapsgrunnlaget for skolen.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleKvalitets- og utviklingsarbeid i skolen : Seks skolelederes arbeid med resultater fra nasjonale prøver og elevundersøkelsennob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-01-08T23:00:20Z
dc.creator.authorEkhaugen, Silje Helene
dc.date.embargoenddate3023-10-02
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata