Hide metadata

dc.contributor.authorFjellkårstad, Siv Anette
dc.date.accessioned2023-10-06T22:00:21Z
dc.date.available2023-10-06T22:00:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationFjellkårstad, Siv Anette. Hvordan skjer sosioteknisk rekonfigurering ved innføring av KI-system i sykehus?. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/105499
dc.description.abstractNorge står overfor store utfordringer med hensyn til tilgang på helsepersonell, og samfunnet ser seg om etter løsninger. Kunstig intelligens (KI) kan bidra til at oppgaver utføres mer effektivt og nøyaktig, og innenfor radiologi er det nå flere hundre KI-baserte produkter på markedet. Med innføringen av kunstig intelligens, og da kanskje spesielt dyp læring, vil det komme endringer og utfordringer, og det er derfor behov for å studere de som har tatt i bruk dyp læring på sykehus og lære av dem. Denne komparative studien undersøker erfaringer fra innføring av dyp-læring-systemer (DL-systemer) i to norske sykehus, og svarer på forskningsspørsmålet "hvordan skjer sosioteknisk rekonfigurering ved innføring av KI-system i sykehus" ved å ta utgangspunkt i (1) førsituasjonen uten KI-produktet og motivasjon for å ta i bruk kunstig intelligens, (2) viktigste endringer for å komme til den nye konfigurasjonen, og (3) nåværende konfigurasjon med KI-systemet. Studien er basert på dybdeintervjuer av ansatte som har erfaringer med KI-systemer basert på dyp læring i daglig, pasientnær bruk, og er skrevet for både IT-personell og ansatte i helsetjenesten som vurderer å ta i bruk kunstig intelligens. Jeg har brukt induktiv metode og tatt utgangspunkt i det intervjupersonene har vektlagt som viktig. Jeg fant at en sentral motivasjonsfaktor for innføringen av DL-systemet i begge casene var ressursutfordringer og forventning om at DL-systemet kunne bøte på disse. Det var vesentlige forskjeller på hvor tett de to sykehusene samarbeidet med leverandøren, leverandørens forretningsmodell og hvordan helsepersonellet brukte KI-systemet på konseptuelt nivå. DL-systemets uløselige forhold til sine treningsdata la føringer for endringsbehov og nødvendige tiltak for å ta DL-systemet i daglig bruk. Spenning mellom DL-systemets upålitelige natur og bruk på et så sikkerhetskritisk domene som medisin er et område som det er interessant å utforske videre, blant annet for å finne praktisk gjennomførbare løsninger for kvalitetssikring.nob
dc.language.isonob
dc.subjectNorge
dc.subjectdyp læring
dc.subjectsosioteknisk rekonfigurering
dc.subjectradiologi
dc.subjectsykehus
dc.subjectKunstig intelligens
dc.titleHvordan skjer sosioteknisk rekonfigurering ved innføring av KI-system i sykehus?nob
dc.title.alternativeHow does socio-technical reconfiguration occur during the implementation of AI systems in hospitals?eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-10-06T22:00:21Z
dc.creator.authorFjellkårstad, Siv Anette
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata