Hide metadata

dc.contributor.authorBerg, Elise
dc.date.accessioned2023-09-22T22:00:21Z
dc.date.available2023-09-22T22:00:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationBerg, Elise. Litteraturundervisning i voksenopplæringen: ​En studie av hvordan erfaringsbaserte innganger til skjønnlitterære tekster kan virke engasjerende. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/105303
dc.description.abstractI et samfunn med stigende antall språklige minoriteter, har behovet for god og meningsfull opplæring til innvandrere økt. Voksne innvandrere utgjør en gruppe minoriteter der språk og kultur skiller seg fra det som dominerer i vertslandet. Derfor finner vi det relevant å belyse hvordan undervisning kan oppleves effektiv og relevant for dem. Det er likevel gjort lite systematisk forskning på voksenopplæring, og spesielt knyttet til litteraturundervisning. Litteraturteori understreker viktigheten av å knytte ny læring til elevenes individuelle erfaringsbakgrunner, men likevel peker den eksisterende forskningen mot at undervisningen i for liten grad evner å ta hensyn til deltakere på voksenopplæring sine tidligere kunnskaper og erfaringer. Vi ønsker derfor å undersøke hvordan lærere anvender deltakeres opplevde erfaringer i litteraturundervisningen, og hvordan deltakerne selv engasjeres av å lese tekster som åpner for gjenkjennelse. Vi har forsøkt å svare på dette gjennom en kvalitativ undersøkelse, med intervju av lærere og deltakere på en voksenopplæring, samt klasseromsobservasjon. Datamaterialet ble kodet gjennom tematisk analyse, hvor vi fant to overordnede kategorier av erfaring; bestemte kulturelle erfaringer og universelle erfaringer. Disse kategoriene vil være sentrale for analyse og diskusjon. Prosjektet finner at deltakerne på voksenopplæring engasjeres av å lese skjønnlitteratur med referanser til deres erfaringsbakgrunner på både bestemt kulturelt og universelt nivå. Vi fant ulike faktorer som spilte en rolle i å skape engasjement rundt skjønnlitterære tekster. Først og fremst fant vi at forståelse skaper engasjement, og at erfaringer kan bidra til forståelse ved gjenkjennelse. De universelle erfaringene bidro til gjenkjennelse gjennom menneskelige følelser, som sorg og kjærlighet. Slike erfaringer engasjerte også deltakerne når de bidro til empatiutvikling. De kulturelle erfaringene fungerte også som rammer for forståelse. For det andre fant vi at lærere på voksenopplæring brukte bestemte kulturelle erfaringer på en kultursensitiv måte, og at dette er en forutsetning for at det skal fungere hensiktsmessig i klasserommet. For det tredje fant vi at deltakerne engasjerte seg i lesing av skjønnlitteratur når de bestemte kulturelle referansene hjalp dem i å formidle og forstå sine egne historier, så vel som andre kulturer.nob
dc.description.abstractIn a society with an increasing number of linguistic minorities, the need for quality and meaningful education for immigrants has increased. Adult immigrants have languages and cultures that differ from that which dominates in the host country. There is a growing number of adult immigrants who are seeking education, and we find it relevant to investigate how teaching can be experienced as effective and relevant to them. Nevertheless, little systematic research has investigated education for adult immigrants, especially in relation to the teaching of fiction. While literary theory emphasizes the importance of linking new learning to the students’ individual backgrounds of experience, the existing research in adult education indicates that teachers struggle to account for the participants’ previous knowledge and experiences. We therefore investigated how teachers use the students’ experiences in the teaching of fiction and how the students themselves were engaged by reading texts that allowed for recognition. We conducted a qualitative study involving classroom observation and interviews with two Norwegian teachers and eleven students in an adult education course. We coded the data material through thematic analysis, in which we found two overall categories of experience: particular cultural experiences and universal experiences. These categories are central to the analysis and discussion. The study revealed that the students in adult education were engaged in reading fiction with references to their backgrounds of experience on both particular cultural and universal levels. We found factors that played a role in creating commitment. Firstly, we determined that understanding creates commitment and that experiences can contribute to understanding through recognition. The universal references contributed to recognition through common human emotions, such as grief and love. The universal references also engaged learners when they contributed to the development of empathy. The cultural references acted as frameworks for understanding through cultural experiences. Secondly, we found that the teachers in adult education used certain cultural references in their teaching in a culturally sensitive way and that this cultural sensitive nature of the teaching was a prerequisite for the adult learners to function in the classroom. Thirdly, we found that the participants were engaged in reading fiction when the specific cultural references helped them convey and understand their own stories, as well as other cultures.eng
dc.language.isonob
dc.subjectkultursensitiv undervisning
dc.subjectvoksenopplæring
dc.subjectbestemte kulturelle erfaringer
dc.subjectuniverselle erfaringer
dc.subjectskjønnlitteratur
dc.titleLitteraturundervisning i voksenopplæringen: ​En studie av hvordan erfaringsbaserte innganger til skjønnlitterære tekster kan virke engasjerendenob
dc.title.alternativeTeaching fiction in adult education: A study of how experience-based fiction texts can be engagingeng
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2023-09-22T22:00:21Z
dc.creator.authorBerg, Elise
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata