Hide metadata

dc.contributor.authorAndreassen, Stine Emilie
dc.date.accessioned2023-09-21T22:02:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationAndreassen, Stine Emilie. Ekspressivt vokabular og emosjonell fungering hos barn med Downs syndrom. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/105246
dc.description.abstractBakgrunn og formål: Downs syndrom er den vanligste årsaken til utviklingshemming. Utviklingshemming kan føre til konsekvenser for muligheten til å være et aktivt medlem av samfunnet, samt medføre konsekvenser knyttet til utdanning og arbeidsliv (UiO, 2019). Spesielt synes svake språkferdigheter å være en utfordring i et livsløpsperspektiv. Tidligere forskning peker på at både barn med svake språklige ferdigheter, og barn med den tidligere termen spesifikke språkvansker viser tydelige problemer knyttet til atferd og emosjonell fungering enn barn uten vansker knyttet til språket (Conti-Ramsden & Botting, 2008; Helland et al., 2022; Lundervold et al., 2008). Det er imidlertid lite kunnskap om slike sammenhenger hos barn med Downs syndrom. Formålet med denne masteroppgaven er derfor å bidra til å dekke dette kunnskapsgapet. Problemstilling: «Hvilken sammenheng er det mellom ekspressivt vokabular og emosjonell fungering hos førsteklasseelever med Down syndrom som har verbal tale?». Metode: Denne oppgaven er basert på kvantitativ metode med et ikke-eksperimentelt design. 80 barn med Downs syndrom deltok i studien hvorav 42 av disse var jenter og 38 gutter. De hadde en samlet gjennomsnittsalder på 77.1 måneder. Ekspressivt vokabular ble målt ved hjelp av Bildebenevning (Wechsler, 2002) og emosjonell fungering ved hjelp av observasjonsskjemaet Emosjonalitet i Testsituasjonen (Hagtvet, 1996). Basert på råskårer ble det gjort deskriptive analyser og korrelasjonsanalyse. Resultater: Resultatene indikerer en negativ moderat statistisk signifikant korrelasjon mellom ekspressivt vokabular og emosjonell fungering (ρ= –.30, p= .006) hos førsteklasseelever med Downs syndrom som har verbal tale. Konklusjoner: Funnene i denne studien indikerer at det er en moderat signifikant sammenheng mellom ekspressivt vokabular og emosjonell fungering hos førsteklasselever med Downs syndrom som har verbal tale. De deskriptive analysene indikerte en variasjon i gruppen både knyttet til ekspressivt vokabular og emosjonell fungering. Reliabilitetsanalysen Cronbach’s alpha viste klart over grensen for hva som anses som reliable for begge variablene.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleEkspressivt vokabular og emosjonell fungering hos barn med Downs syndromnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-09-21T22:02:16Z
dc.creator.authorAndreassen, Stine Emilie
dc.date.embargoenddate3023-06-02
dc.rights.termsKLAUSULERING: Dokumentet er klausulert grunnet lovpålagt taushetsplikt. Tilgangskode/Access code C
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata