Hide metadata

dc.contributor.authorAndersen, Aleksander
dc.date.accessioned2023-09-10T22:03:23Z
dc.date.available2023-09-10T22:03:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationAndersen, Aleksander. Sammenslåing av selskaper. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104913
dc.description.abstractUtgangspunktet for masteroppgaven er oppkjøp og fusjon av selskaper. Målselskapet for Telia var Get i Norge, mens målselskapet for Discovery var WarnerMedia i USA. Etter en sammenslåing har det en tendens til å skje forandringer innad i det nye selskapet. Tatt med i betraktning det foregikk i forskjellige land så foretok jeg en komparativ analyse av Telia og Warner Bros. Discovery. Jeg brukte nyhetsartikler om Telia, en pressemelding fra Telia og nyhetsartikler som dreide seg om Warner Bros. Discovery. Metoden var dokumentverktøy, et metodegrep innen dokumentanalyse, som skulle være et hjelpemiddel til å finne de viktigste funnene for å kunne besvare problemstillingen. Teoriene som ble tatt i bruk under diskusjonen var medieøkonomi, mediekonsentrasjon, oppkjøp og fusjon, og strømming. Etter analysen kom jeg frem til at det var både likheter og forskjeller av endringer etter sammenslåingene hos Telia og Warner Bros. Disovery. Begge selskapene har gode formål for å drifte virksomhetene deres fremover som ikke bare involverer profitt. De forklarte og begrunnet valgene de foretok med intensjon til å bli et bedre selskap og å kunne gi flere tilbud til forbrukerne. Telia vektla mest på å utvikle og utbygge deres tekniske infrastruktur, mens Warner Bros. Discovery ville utvide deres innhold. Funnene tilføyer litteraturen på feltet at begge ville ha tilgang til ressurser til å bli et større selskap og være en sterk strømmingstilbyder. Forskjellen var at Telia fokuserte på den tekniske siden, og Warner Bros. Discovery vil satse sterkt på deres IPer.nob
dc.description.abstractThe starting point for this Master thesis is the merger and acquisition of companies. In contrast, the target company for Telia was Get in Norway and WarnerMedia for Discovery in the United States. After a merger, there is a tendency of alterations bound to happen inside the new company. Considering it happened on two different countries, I conducted a comparative analysis of Telia and Warner Bros. Discovery. I used news articles, a Telia press release, and Warner Bros. Discovery news articles. During the analysis, document tool, a method in document analysis, was utilized to discover the most critical findings that could answer the research question. The theories used to discuss the findings were media economy, media concentration, mergers and acquisitions, and streaming. After the analysis, I concluded that there are similarities and differences in changes after the Telia and Warner Bros. Discovery mergers. Both of the companies have good intentions to run their operations onwards, which does not solely involve profit. Both of them explained and justified the choices they made to become a better company and be able to offer something more to the consumers. Telia put most emphasis on their work through developing and constructing their technical infrastructure, while Warner Bros. Discovery wanted to expand its content. The findings add to the literature that both wanted access to resources to become a more prominent company and a strong streaming provider. The difference is that Telia was focused on the technical side, and Warner Bros. Discovery wants to put more emphasis on their IP.eng
dc.language.isonob
dc.subjectfusjon
dc.subjectDiscovery.
dc.subjectWarner Bros. Discovery
dc.subjectteknologi
dc.subjectWBD
dc.subjectoppkjøp
dc.subjectstrømming
dc.subjectkonkurranse
dc.subjectTelia
dc.titleSammenslåing av selskapernob
dc.title.alternativeMergers of companieseng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-09-11T22:01:13Z
dc.creator.authorAndersen, Aleksander
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata