Hide metadata

dc.contributor.authorJohansen, Hedvig
dc.date.accessioned2023-09-10T22:02:46Z
dc.date.available2023-09-10T22:02:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationJohansen, Hedvig. Metoder i tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial i Norge. En kvalitativ intervjustudie av fire lærere. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104894
dc.description.abstractDenne studien har hatt som formål å undersøke hvilke tilpasningsmetoder som lærere mener fungerer for elever med stort læringspotensial (SL), og har sett på hvordan lærere arbeider for å ivareta disse elevenes faglige utvikling. Problemstillingen for studien er «Hvilke tilpasningsmetoder mener lærere bidrar til faglig utvikling hos elever med stort læringspotensial?». SL-elever har gjennom tidene fått lite omtale, og har blitt glemt i styringsdokumenter, lover og veiledere. Dette har påvirket utfoldelsen av kunnskap om elevgruppen blant lærere. Det er benyttet kvalitative intervjuer av fire lærere, hvor to arbeider i grunnskolen og to i videregående. Gjennom intervjuene fortalte lærerne om sine mange erfaringer med elevgruppen og hvordan de mener ulike undervisningsmetoder fungerer. Intervjuguiden var semi-strukturert, og inneholdt forhåndsbestemte temaer. Studiens funn viser at det er flere egnede tilpasningsmetoder, og at det i stor grad handler om differensiert undervisning og undervisning basert på elevenes interesser. Videre kan det se ut som at lærer-elev relasjonen har betydning for effekten av ulike tiltak. Relasjonen er også viktig for å støtte og veilede elevene i utfordrende situasjoner slik at de kan oppleve mestring. Funnene indikerer at SL-elever har størst utbytte av åpne oppgaver, men at ulike elever kan ha ulike behov i grad av åpenhet. Både akselerasjon og dybdelæring er gode metoder, men påvirkes av ulike faktorer for hvilken effekt det gir. For akselerasjon gjelder det blant annet kompetanse hos læreren og skolens ressurser. I dybdelæring krever det at læreren har kapasitet til å følge opp og veilede elevene, samt at elevene opplever mening og nytteverdi i oppgavene. Et interessant funn var at flere lærere mener skapende og utforskende arbeidsmåter er gode metoder som bidrar til økt motivasjon og engasjement hos elevene. Hvilke undervisningsmetoder som egner seg, er også svært individuelt og må tilpasses den enkelte elevs forutsetninger og læringsbehov.nob
dc.description.abstractThis study aimed to investigate the adaption methods that teachers believe work for students with high learning potential (HLP) and examined how teachers work to support these students’ academic development. The research question for the study is “Which adaption methods do teachers believe contribute to academic development in students with high learning potential?”. HLP students have historically received little attention and have been neglected in policy documents, laws, and guidelines. This has affected teacher’s knowledge and understanding of this student group. The study utilized qualitative interviews with four teachers, two working in primary school and two in secondary school. Through the interviews, the teachers shared their experiences with the student group and their perspectives on various teaching methods. The interview guide was semi-structured and contained predetermined themes. The findings of the study indicate that there are several suitable adaption methods, primarily focusing on differentiated instructions and teaching based on students’ interest. Furthermore, it appears that the teacher-student relationship is significant for the effectiveness of various measures. The relationship is also important for supporting and guiding students in challenging situations to help them experience sense of achievement. The findings suggest that HLP students benefit the most from open-ended tasks, although different students may have different needs in terms of task openness. Both acceleration and in-depth learning are effective methods but are influenced by various factors determining their effectiveness. For acceleration, factors such as teacher competence and school resources play a role. In-depth learning requires teachers to have the capacity to follow up and guide students, as well as ensuring that students perceive meaning and utility in the tasks. An interesting finding was that several teachers believe that creative and exploratory approaches are effective methods that contributes to increased motivation and engagement among students. The suitability of teaching methods also varies greatly on an individual basis and must be tailored to each students’ abilities and learning needs.eng
dc.language.isonob
dc.subjecttilpasset opplæring og undervisning
dc.subjectElever med stort læringspotensial
dc.titleMetoder i tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial i Norge. En kvalitativ intervjustudie av fire lærerenob
dc.title.alternativeMethods in differentiated instruction for students with high learning potential in Norway. A qualitative interview study of four teachers.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-09-11T22:00:54Z
dc.creator.authorJohansen, Hedvig
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata