Hide metadata

dc.contributor.authorRasmussen, Maria Helen Bråten
dc.date.accessioned2023-09-09T22:04:00Z
dc.date.available2023-09-09T22:04:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationRasmussen, Maria Helen Bråten. Elever med autismespekterforstyrrelse og deres perspektiver på inkludering i ordinær skole. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104840
dc.description.abstractTidsskrift Denne artikkelbaserte masteroppgaven har jeg valgt å publisere i Utdanningsnytt – spesialpedagogikk. Tittel på artikkelen er: Elever med autismediagnose og deres perspektiver på inkludering i ordinær skole. Problemstilling Hvordan opplever elever med autismespekterforstyrrelse å bli inkludert i ordinær skole? Metode og materiale Studien er kvalitativ og baseres på semistrukturerte intervjuer av fem elever med autismediagnose som har vært eller er elever på ordinær skole. Intervjuene foregikk hjemme hos informanten, på elevens skole eller via Zoom, og varte fra 30-60 minutter. Rekrutteringen av aktuelle informanter skjedde gjennom deling av studien på sosiale medier, samt ved hjelp av Autismeforeningen i Buskerud. Seks foreldre tok kontakt, og var interesserte i å spørre deres barn om de kunne tenke seg å delta. Fem informanter var aktuelle for studien. Intervjuene ble basert på bakgrunn av følgende temaer: a) skolehverdag b) fysisk inkludering c) sosial inkludering d) faglig/kulturell inkludering og e) tilrettelegging og tilpasninger. Temaene er hentet fra Statpeds definisjon på inkludering (2022). Det ble benyttet en tematisk analyse av dataene (Braun & Clark, 2006). Intervjuene ble transkribert ordrett for å styrke studiens validitet og reliabilitet (Befring, 2020). På bakgrunn av analysen ble det utarbeidet koder av datamaterialet. Kodene ble analysert, og det ble avslutningsvis utarbeidet tematiske kategorier. Resultat Studiens resultater viser at elevene faller utenfor fellesskapet, og at lærerne ikke klarer å tilpasse skoledagen etter deres behov. Basert på elevenes perspektiver har løsningen blitt å plassere elevene på grupperom, eller overføre de til baser eller spesialskoler. Informantenes har mistet mye undervisning, og flere mangler det faglige fundamentet deres jevnaldrende har. Fire av fem informanter hadde få eller ingen nære relasjoner til medelevene sine. Ut fra II informantenes perspektiver kan det se ut til at det oppstår et gap mellom gruppen av informanter og deres medelever, samt mellom informantenes behov og det skolen klarer å tilby. Gapet blir tydeligere i takt med økende alder. Denne studien har forsøkt å belyse hvordan inkluderingen av barn med autismespekterforstyrrelse i ordinær skole foregår ved å få fram elevenes stemmer. Studiens funn oppsummeres under: - Støy, lite kontroll og uforutsigbarhet gjør det vanskelig for informantene å være i ordinære klasser - Det er behov for flere lærere/ansatte med kunnskap om autisme - Informantene har manglet voksenpersoner som ser de, lytter og viser forståelse for hvilke individuelle behov de har - Informantene har ikke hatt tilgang på soner eller områder som er tilpasset de med sensorisk varhet - Mobbing er et stort problem for enkelte - Medelever forstår ikke autisme - Det er behov for lærere som samarbeider, og en ledelse som gir rom for tilpasset opplæring og spesialundervisning - Det er viktig med åpenhet om autismenob
dc.description.abstractJournal: I have chosen to publish this article-based master's thesis in Uddanningsnytt - Spesialpedagogikk. The title of the article is: Pupils with a diagnosis of autism and their perspectives on inclusion in mainstream school. Problem statement: How do students with autism spectrum disorder experience being included in mainstream school? Method and material: The study is qualitative and is based on semi-structured interviews of five pupils with a diagnosis of autism who have been or are pupils at a mainstream school. The interviews took place at the informant's home, at the student's school or via Zoom, and lasted from 30-60 minutes. The recruitment of relevant informants took place through sharing the study on social media, as well as with the help of the Autism Association in Buskerud. Six parents got in touch, and were interested in asking their children if they would like to participate. Five informants were relevant for the study. The interviews were based on the following themes: a) everyday school life b) physical inclusion c) social inclusion d) academic/cultural inclusion and e) facilitation and adaptations. The themes are taken from Statped's definition of inclusion (2022). A thematic analysis of the data was used (Braun & Clark, 2006). The interviews were transcribed verbatim to strengthen the study's validity and reliability (Befring, 2020). Based on the analysis, codes were prepared for the data material. The codes were analysed, and thematic categories were finally drawn up. Result: The study's results show that the pupils fall outside the community, and that the teachers are unable to adapt the school day to their needs. Based on the students' perspectives, the solution has been to place the students in segregated rooms alone, or transfer them to "bases" or special needs schools. The informants have lost a lot of teaching, and several lack the academic foundation their peers have. Four out of five informants had few or no close relationships with their fellow pupils. From the informants' perspectives, it may appear that there is a gap between the group of informants and their fellow students, as well as between the informants' needs and what the school is able to offer. The gap becomes more apparent with increasing age. This study has tried to shed light on how the inclusion of children with autism spectrum disorder in mainstream school takes place by eliciting the pupils' voices. The study's findings are summarized below: - Noise, little control and unpredictability make it difficult for the informants to be in ordinary classes - There is a need for more teachers/staff with knowledge of autism - The informants have lacked adults who they see, listen to and show understanding for what individual needs they have - The informants have not had access to zones or areas that have been adapted to them sensory reality - Bullying is a big problem for some people - Fellow pupils do not understand autism - There is a need for teachers who collaborate, and a management that allows room for adaptation training and special education - It is important to be open about autismeng
dc.language.isonob
dc.subjectInkludering
dc.subjectautismespekterforstyrrelse
dc.subjectordinær skole
dc.titleElever med autismespekterforstyrrelse og deres perspektiver på inkludering i ordinær skolenob
dc.title.alternativePupils with autism spectrum disorder and their perspectives on inclusion in mainstream schooleng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-09-10T22:01:34Z
dc.creator.authorRasmussen, Maria Helen Bråten
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata