Hide metadata

dc.contributor.authorSkalstad, Lisa Kristine Berg
dc.date.accessioned2023-09-09T22:02:43Z
dc.date.available2023-09-09T22:02:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationSkalstad, Lisa Kristine Berg. Samarbeid rundt elever ved en akuttinnleggelse på Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling. En kvalitativ undersøkelse av lærere i sosial-medisinske institusjonsskoler.. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104798
dc.description.abstractTemaet i denne studien er lærere på sosial-medisinske institusjonsskoler (SMI-skole) sine subjektive erfaringer med samarbeidet rundt ungdom innlagt på Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling (BUPA), nærmere bestemt akuttpsykiatrisk avdeling. Studien tar sikte på å undersøke lærerne sine opplevelser med det tverrfaglige samarbeidet med helsesektoren, og samarbeidet med elevens nærskole. Å arbeide som lærer på sosial-medisinske institusjonsskoler innebærer å følge opp elevens skolegang under deres behandlingsforløp. Flere studier og rapporter reflekterer en økende tendens i psykiske helseplager blant barn og unge i dagens samfunn. I løpet av de siste årene har psykisk helse, gjennom nasjonale føringer, kommet på dagsordenen i norske skoler. Imidlertid foreligger det lite forskning som omhandler sosial-medisinske institusjonsskoler og deres rolle i arbeidet med å hjelpe elever med deres psykiske helseplager. Formålet med studien var å belyse SMI-læreres opplevelse av samarbeid rundt elever med psykiske helseplager. Med dette som utgangspunkt lyder problemstillingen som følger: Hvilken rolle har SMI-lærere i det tverrfaglige samarbeidet med BUPA, og hvordan opplever de samarbeidet med elevens nærskole? Det er benyttet en kvalitativ tilnærming for å besvare problemstillingen. Studiens empiri baserer seg på fem semistrukturerte intervjuer av lærere i sosial-medisinske institusjonsskoler, på tvers av landet. Datamaterialet fra de kvalitative intervjuene er analysert og tolket ved hjelp av Johannessen et al. (2018) sin tematiske analyse. Videre presenteres funnene i seks hovedkategorier som gjenspeiler hovedfunnene. Med utgangspunkt i studiens empiri er Bronfenbrenners bioøkologiske teori benyttet som teoretisk rammeverk. Studien finner at lærere på sosial-medisinske institusjonsskoler spiller en sentral rolle for ungdommer under en akuttinnleggelse på Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling. Samtlige informanter forteller om et nært tverrfaglig samarbeid med BUPA. Kartlegging av elevens skolefungering trekkes frem som en viktig faktor i dette arbeidet. Informantene forteller at skolefaglig mestring er av stor betydning for elevens psykiske helse. Videre understrekes betydningen av samarbeid med elevenes nærskole. Lærere på sosial-medisinske institusjonsskoler har en viktig oppgave i å bistå kontaktlærere med tilrettelegging på skolen for elevene etter utskrivelse.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleSamarbeid rundt elever ved en akuttinnleggelse på Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling. En kvalitativ undersøkelse av lærere i sosial-medisinske institusjonsskoler.nob
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2023-09-10T22:00:46Z
dc.creator.authorSkalstad, Lisa Kristine Berg
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata