dc.contributor.author | Bakke, Idun Margrete | |
dc.date.accessioned | 2023-09-09T22:01:54Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Bakke, Idun Margrete. Kontrollplassering/endringstro og målfokus i klasserommet: Interesse, meningsfullhet og emosjonelt velvære. Master thesis, University of Oslo, 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/104773 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelbaserte oppgaven tar sikte på å studere hvordan og i hvilken grad individuelle og kontekstuelle faktorer påvirker elevers oppfattelse av skolen og skolearbeidet som meningsfullt, og deres tilstedeværelse av positive og negative følelser. Oppgaven er delt opp i kappe og artikkel, hvor kappen tar for seg mer inngående teori og metodiske valg, samt grunnleggende analyser. Del to er artikkelmanuskriptet «Kontrollplassering/endringstro og målfokus i klasserommet; interesse, meningsfullhet og emosjonelt velvære» som presenterer begreper, metoder, analyser og resultater fra studien. Dataene er innhentet fra «EVA2020» og et av delprosjektene i evalueringen av fagfornyelsen. Dataene som blir benyttet i denne oppgaven er selvrapporteringsskjemaer som deles ut til 9.klassinger i norsk skole. I artikkelmanuskriptet undersøkes statistiske sammenhenger mellom ulike begreper, og hvordan disse påvirker utfallet. Dataene ble analysert gjennom statistikkprogrammet IBM SPSS. Resultatene bekrefter stort sett hypotesene om at det finnes sammenhenger mellom et godt lærings- og klassemiljø og positive følelser, at lite kontroll predikerer for negative følelser og at det er sammenheng mellom skårene for de som oppfatter intelligens som noe foranderlig og skårene for elevenes oppfattelse av skolen og skolearbeidet som meningsfullt. Dette er interessante funn for den norske konteksten. | nob |
dc.description.abstract | The study aims to investigate the association between individual factors as control orientation and students view at intelligence, contextual factors as classroom environment and outcome variables meaningfulness and presence of emotions. Data was collected from 2012 students in 9th grade in Norway. The study shows that for meaningfulness and positive emotion, there are some significant correlations, and the analysis shows that classroom goal structure predicts for positive emotions if the structure is mastery. It shows that students who look at the amount of intelligence as something changeable also gives a high score to school and schoolwork as something meaningful. | eng |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | Control orientation | |
dc.subject | Intelligence | |
dc.subject | interest | |
dc.subject | emotions. | |
dc.subject | Goal structure | |
dc.title | Kontrollplassering/endringstro og målfokus i klasserommet: Interesse, meningsfullhet og emosjonelt velvære | nob |
dc.title.alternative | Control orientation/change beliefs and goal focus in the classroom: Interest, meaningfulness and emotional well-being | eng |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2023-09-10T22:00:18Z | |
dc.creator.author | Bakke, Idun Margrete | |
dc.date.embargoenddate | 3023-05-31 | |
dc.rights.terms | KLAUSULERING: Dokumentet er klausulert grunnet lovpålagt taushetsplikt. Tilgangskode/Access code C | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.rights.accessrights | closedaccess | |