Hide metadata

dc.contributor.authorArntzen, Andrea Fernløf
dc.date.accessioned2023-09-08T22:03:56Z
dc.date.available2023-09-08T22:03:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationArntzen, Andrea Fernløf. «Odin rir metallen»: En religionsvitenskapelig undersøkelse av bruk av symboler og elementer fra norrøn religion i norsk svartmetall. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104726
dc.description.abstractNorsk svartmetall fikk sitt gjennombrudd på tidlig 90-tall med band som Mayhem, Darkthrone og Satyricon, kjent for deres eksplisitte anvendelse av okkulte tematikker som skapte sjokkbølger og moralsk panikk i sin samtid. I løpet av de siste tre tiårene har den norske andrebølgen av svartmetallen vokst ut fra en undergrunnsbevegelse og gått inn i norsk populærkultur. Denne masteroppgaven tar del i forskningsfeltet religion i populærkultur, eller mer spesifikt norrøn religion i metallmusikk som en kulturell uttrykksform, et relativt understudert felt. Med dette tilbyr oppgaven et perspektiv på den religiøse symbolbruken i svartmetall der henvisninger til det norrøne står i fokus, i motsetning til den mer alminnelige oppfatningen av sjangeren som stort sett satanisk. Gjennom analyser av visuelt og lyrisk materiale hentet fra et utvalg av band som kan betegnes som norrønt orientert svartmetall, viser jeg til en trend blant disse bandene, der symboler og elementer fra den norrøne religionen anvendes i konstruksjonen av et narrativ om et kommende slag mellom hedninger som bærer på en undertrykt arv fra sine vikingforfedre, og kristne som den store fienden som skal bekjempes. Jeg har også gjennomført et feltarbeid på metallfestivalen Midgardsblot samt kvalitative intervjuer med aktører fra og rundt svartmetallmiljøet i Norge, hvilket har tillatt meg å få et dypere innblikk i sjangeren og kulturen rundt. Sentrale tematikker som vil berøres i oppgaven er svartmetallens opphav og utvikling, hvordan okkulte tematikker har stått sentralt i svartmetallens uttrykk fra sjangerens begynnelse, og kulturen rundt den norske svartmetallen kontekstualisert med strømninger i det norske samfunnet.nob
dc.description.abstractNorwegian black metal had its breakthrough in the early 90’s with bands such as Mayhem, Darkthrone and Satyricon, known for their explicit use of occult themes which caused shock waves and moral panic in their time. Over the past three decades, a Norwegian second wave of black metal has emerged from an underground movement and entered Norwegian popular culture as a music genre with international success. This master’s thesis takes part in the research field religion in popular culture, or more specifically Norse religion in metal music as a cultural form of expression, a relatively understudied field. Thus, the thesis offers a perspective on the use of religious symbols in black metal, focusing on Norse references in the music, contrasting the more general perception of the genre as largely satanic. Through analysing visual and lyrical material gathered from a selection of bands whose expression can be labeled Norse-oriented black metal, I point to a trend among these bands, where symbols and elements from the Norse religion are used in the construction of a narrative describing a upcoming battle between pagans who carry a suppressed heritage from their Viking ancestors, and Christians as the great enemy to be fought. I have also carried out fieldwork at the metal festival Midgardsblot, as well as a number of qualitative interviews with people in and around the black metal milieu in Norway, which has allowed me to gain a deeper insight into the genre and the surrounding culture. Central themes that will be touched upon in the thesis are the genre’s origin and development, how occult themes have been central to black metal’s expression from its beginning, and the culture around the Norwegian black metal contextualized by the currents of the Norwegian society.eng
dc.language.isonob
dc.subjectsvartmetall norrøn religion satanisme religion og populærkultur religion i populærkultur populærmusikk metall religion i metall religion og metall norsk svartmetall norrøn hedendom nypaganisme True Norwegian Black Metal black metal Norse religion satanism religion and popular culture religion and popular music religion and metal Marcus Moberg Ragnarok paganism neo-paganism
dc.title«Odin rir metallen»: En religionsvitenskapelig undersøkelse av bruk av symboler og elementer fra norrøn religion i norsk svartmetallnob
dc.title.alternative«Odin rides the metal»: A religious studies research of the use of symbols and elements from Norse religion in Norwegian black metaleng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-09-09T22:00:59Z
dc.creator.authorArntzen, Andrea Fernløf
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata