Hide metadata

dc.contributor.authorLaulund-Pedersen, Iselin
dc.date.accessioned2023-09-08T22:03:37Z
dc.date.available2023-09-08T22:03:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationLaulund-Pedersen, Iselin. "Er det i skriften, jeg bliver mor?": Forholdet mellom morskap og skrift i Olga Ravns Mit arbejde (2020). Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104715
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg forholdet mellom morskap og skrift i Olga Ravns roman Mit arbejde (2020). Romanens hovedperson skildrer utfordringer knyttet til det å både være mor og forfatter. Morskapserfaringen som skildres i romanen er preget av ambivalente følelser, der de utfordrende og mørke sidene ved morskapet viser seg tydelig. I oppgaven belyser jeg hvordan hovedpersonens morskapserfaring kan leses i lys av Rozsika Parkers begrep moderlig ambivalens, –det at morskjærlighet og hat for barnet eksisterer side om side. Oppgaven tar for seg både en tematisk og en formmessig undersøkelse av verket. I den tematiske analysen identifiserer jeg hvordan den moderlige ambivalensen kommer til uttrykk i teksten. Det belyses også hvordan hovedpersonens forhold til sin egen morskapserfaring påvirkes av tradisjonelle forestillinger om morskap. Oppgaven fordyper seg i hva som ligger til grunn for at hovedpersonen opplever en indre konflikt mellom morskapet og forfatterskapet. Jeg tar i bruk ulike teoretiske bidrag og litterære verk for å undersøke hvordan denne konflikten har blitt formet av ulike forestillinger om forholdet mellom reproduksjon og litterær skapelse gjennom tidene. Susan Stanford Friedmans undersøkelse av fødselsmetaforen (1987), Virginia Woolfs essay «A Room of One’s Own» (1929) og Charlotte Perkins Gilmans novelle «The Yellow Wall-Paper» (1892) er sentrale bidrag i denne undersøkelsen. Den formmessige analysen undersøker hvordan romanens form kan sies å reflektere ambivalensen som kommer til uttrykk tematisk. Ved å se romanens sjangerblanding i lys av begrepet sjangerhybriditet og hybridsjangeren fiktiv meta(selv-)biografi, argumenterer jeg for at romanen kan sies å utvide den tradisjonelle romansjangeren. I forbindelse med dette benytter jeg meg av Ansgar Nünning og Christine Schwanecke (2013) sin oversikt over hybridiseringsstrategier anvendt i moderne litteratur. Oppgaven argumenterer også for at romanen har flere likhetstrekk med den fiktive meta(selv-)biografien, som er en sjanger som har som formål å problematisere og stille spørsmål rundt selvfremstilling og representasjon i litteraturen. Oppgaven konkluderer med at Mit arbejde, gjennom sin form og tematikk, insisterer på å skape rom for at en mangefasettert og tvetydig morskapserfaring kan komme til uttrykk. Jeg tar til orde for at romanen gjennom upolerte skildringer av morskapet og problematisering av morsidealet, i kombinasjon med romanens fragmenterte form og sjangerblanding, bidrar til å utfordre tradisjonelle forestillinger om morskapet.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.title"Er det i skriften, jeg bliver mor?": Forholdet mellom morskap og skrift i Olga Ravns Mit arbejde (2020)nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-09-09T22:00:47Z
dc.creator.authorLaulund-Pedersen, Iselin
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata