Hide metadata

dc.contributor.authorAndersen, Marte Hybbestad
dc.date.accessioned2023-09-08T22:02:47Z
dc.date.available2023-09-08T22:02:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationAndersen, Marte Hybbestad. Hvordan erfarer elever samtalekulturen i klasserommet knyttet til kontroversielle spørsmål?. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104687
dc.description.abstractHovedformålet med denne masteroppgaven er å få innsikt i hvordan et utvalg elever i videregående skole beskriver samtalekulturen i samfunnsfagundervisningen, spesielt når det gjelder kontroversielle temaer. Jeg ønsker å belyse hva et utvalg elever forteller om hva som skal til for at de deltar i klasseromsdiskusjoner, men også hva de forteller om grunnen(e) til at de ikke deltar. Problemstillingen min lyder derfor som følger: Hvordan erfarer et utvalg elever i videregående skole samtalekulturen knyttet til kontroversielle spørsmål i samfunnsfagundervisningen? Jeg benyttet et kvalitativt forskningsdesign, med bruk av semistrukturerte fokusgruppeintervju. Utvalget består av til sammen 25 elever i videregående skole fra alle klassetrinn. Elevene er i aldersgruppen 16-19 år. Jeg har samlet inn data på én videregående skole som ligger på Østlandet. Fokusgruppene er satt sammen av fire til seks elever, basert på hvor mange som meldte seg frivillig til å delta. Analysen peker i retning av tre hovedfunn. For det første peker informantene i denne studien – både implisitt og eksplisitt – på hvor viktig lærerens rolle er for hvordan de opplever samtalekulturen i klasserommet. De erfarer at dette er en avgjørende faktor særlig når kontroversielle temaer og spørsmål diskuteres. Det andre funnet handler om hvordan samtalekulturen begrenses av at informantene er redde for å ytre det de mener. Det kan virke som om flere av informantene bedriver selvsensur i frykt for å bli utestengt, eller «kansellert» som er begrepet informantene i denne studien bruker. For det tredje er det flere holdepunkter i datamaterialet mitt som kan tale for at elevene opplever og kjenner på en spenning mellom to motstridende hensyn: På den ene siden uttrykker elevene på tvers av fokusgruppene at de er opptatt av at klasserommet skal være trygt for alle og å vise empati overfor medelever. På den andre siden uttrykker flere av informantene i samtlige fokusgrupper et ønske om at det skal være rom for å diskutere kontroversielle temaer og være uenig. Det er elevperspektivet som blir undersøkt og det er informantenes egne opplevelser, erfaringer og synspunkter, samt min tolkning og analyse av disse, som kommer frem.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleHvordan erfarer elever samtalekulturen i klasserommet knyttet til kontroversielle spørsmål?nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-09-09T22:00:16Z
dc.creator.authorAndersen, Marte Hybbestad
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata