Hide metadata

dc.contributor.authorIgnjic, Natasa
dc.date.accessioned2023-09-08T22:02:40Z
dc.date.available2023-09-08T22:02:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationIgnjic, Natasa. Temabasert litteraturundervisning i norskfaget. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104683
dc.description.abstractSammendrag Fagfornyelsens norsklæreplan har flere nye grep, og elever skal blant annet sette verkers språk og litterær stil i perspektiv gjennom å sammenligne og kontrastere verk fra ulike perioder. Temabasert litteraturundervisning er et forslag til hvordan dette kan organiseres. En ny organisering har klare fordeler, men kan også ha ulemper i det praktiske liv. Målet med temainnganger er økt engasjement og større grad av dybdelæring. På bakgrunn av endret norsklæreplan og denne foreslåtte organiseringen har jeg følgende problemstilling i denne oppgaven; Hvor relevant og motiverende opplever elever og lærer tekstarbeid når litteraturundervisning organiseres tematisk? For å svare på denne problemstillingen, tar jeg utgangspunkt i kvalitativ metode. Jeg har fått følge litteraturundervisning i én klasse på en videregående skole over en 5-ukers periode for å foreta intervjuer med elever og lærer i etterkant. Jeg har også observert temabasert litteraturundervisning, og behandler observasjonsnotater som bakgrunnsdata. Jeg intervjuet seks elever til sammen, fordelt på to gruppeintervju. Denne studien tar dermed utgangspunkt i en skole for å få innblikk i hvordan organiseringen kan se ut og hva det bidrar til både fra et elev- og lærerpespektiv. I denne studien har elevenes opplevelser variert. Mens den ene elevgruppen opplever større engasjement, er den andre elevgruppen ikke engasjert i like stor grad. Det er både selve norskfaget, temaet «Det skjønne» og det valgte undervisningsopplegget som oppleves ulikt. Selv om temaet i seg selv ikke passet elevenes interesser, ser tekstutvalget og undervisningen likevel ut til å øke engasjementet i noe grad. På den andre siden prefererer elevene ulike type tekster, men også kontekster. Både elevenes interesser på fritiden og deres fremtidsplaner ser ut til å prege relevansopplevelsen iblant elevene.. Elevene ønsker også større bruk av det praktiske fellesskapet i arbeid med litteratur. Lærere og elevene opplever engasjement i sosiale kontekster i arbeid med temabasert litteraturundervisning. Læreren kommer frem til at temainnganger også fører til større variasjon i undervisningen både når det gjelder sjangre, aktiviteter, men også undervisningsform, noe elevene også opplever som mer motiverende. En stor del av denne organiseringen er også planleggingen. Temainnganger beskrives som en tidskrevende organisering. Dersom lærere i det hele tatt skal ta i bruk en temabasert litteraturundervisning, er timeplanen, læreplanen og tidskravet store faktorer som påvirker hvordan det blir i praksis. I tillegg er samarbeid med kollegaer også en utfordring, da lærere klart har ulike visjoner og mål med temabasert litteraturundervisning.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleTemabasert litteraturundervisning i norskfagetnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-09-09T22:00:11Z
dc.creator.authorIgnjic, Natasa
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata