Hide metadata

dc.contributor.authorNilsen, Bård Nordli
dc.date.accessioned2023-09-08T22:02:34Z
dc.date.available2023-09-08T22:02:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNilsen, Bård Nordli. Utforsking i litterære samtaler. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104680
dc.description.abstractLæreplan for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) bringer utforsking til norskfaget. Formålet med LK20 går utover det å jobbe mer selvstendig. Det skal gi elever verktøy for å håndtere livet etter skolen, i en fremtid vi ikke kjenner. Utforsking i norskfaget er et forholdsvis nytt konsept, da norskfaget ikke har den samme tradisjonen for utforsking som for eksempel real- og samfunnsfagene. Derfor er en naturlig følge at utforsking trenger mer forskning for å forstå hvordan det ser ut i norskklasserommet. Med denne bakgrunnen stiller denne masteroppgaven følgende problemstilling: «Hva kjennetegner elevenes utforsking i litterære samtaler på VG1?». For å undersøke dette er to forskningsspørsmål formulert: 1) «Hva kjennetegner elevinitiativene i litterære samtaler, og hvordan legger disse til rette for utforsking?» og 2) «Hva kjennetegner elevresponsene i litterære samtaler, og hvordan kommer utforsking til uttrykk?» For å besvare disse forskningsspørsmålene anvendes videodata som fremstiller fire litterære samtaler på VG1 til å gjennomføre en kvalitativ dybdeanalyse av hva som kjennetegner utforsking i elevenes aktivitet. Datautvalget er samlet inn og gjort tilgjengelig gjennom deltakelse som medforsker i EDUCATE-prosjektet (Evaluering av fagfornyelsen i fag), et pågående forskningsprosjekt ved UiO. EDUCATE sitt overordnede formål er å undersøke og forstå hvordan LK20 realiseres i fagene og i undervisningen i grunnskolen og videregående skole. Masteroppgaven har analysert 347 elevinnspill i fire litterære samtaler. Analysen viser at elevenes utforsking i litterære samtaler karakteriseres av ulike initiativ- og responstyper. To hovedfunn fra analysen er at elevene oftest initierer til utforsking med åpne spørsmål, og gir oftest respons tolkninger. Disse formene for innspill er begge vist som sentrale aspekter for utforsking. Didaktiske implikasjoner som følge av denne masteroppgaven kan være at utforskende undervisning kan bruke litterære samtaler som en modell for utvikling av utforsking i skolen. Litterære samtaler har et læringspotensial som går utover litteraturundervisning, ved å kunne øve og utfordre elever til å diskutere meninger og perspektiver de ikke selv har. På dette viset kan utforsking bidra til å oppfylle dannelsesformålet med skoleopplæringen, og tilnærmingen er i avhandlingen sett som svært anvendelig på tvers av tema og fag. Dette speiler et vesentlig formål LK20s løfting av utforsking i skolen, for å møte fremtidens samfunnsutfordringer med økte evner til å løse problemer forstå ulike perspektiver.nob
dc.language.isonob
dc.subjectUtforsking norskfaget norsk skole litterære samtaler kvalitativ analyse dybdeanalyse LK20 fagfornyelsen litteraturundervisning norskdidaktikk didaktikk
dc.titleUtforsking i litterære samtalernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-09-09T22:00:08Z
dc.creator.authorNilsen, Bård Nordli
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata